- Na een slechte start in januari schept de autoverkoop in februari hoop: de maand tekent een plus van bijna 6 procent tegenover dezelfde maand in 2021.
- Kia voert de top 5 van meest verkochte merken aan, met Toyota in het kielzog. Het vanouds populaire Volkswagen komt niet verder dan plaats drie.
- Onderzoekers van kenniscentrum Aumacon verwachten dat er dit jaar ruim 11 procent meer auto’s verkocht worden dan in 2021.
- Lees ook: De dieselauto sterft een stille dood – vraag naar de kilometervreter in vrije val
Na het dramatische 2021 lijkt er een lichtje aan het einde van de tunnel voor de autobranche in zicht. Het jaar leek slecht van start te gaan, want in januari bleef de autoverkoop bijna 12 procent achter in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder.
Gelukkig gaat het in februari wat beter. Afgelopen maand werden er bijna 6 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde maand het jaar ervoor: 22.860 tegenover 21.617 in 2022, blijkt uit cijfers van kenniscentrum Aumacon.
Hoewel 2022 met een achterstand van 5 procent begint, denkt Aumacon dat 2022 een beter jaar gaat worden voor de autobranche. Voor het hele jaar rekent het kenniscentrum op een totale autoverkoop van 365.000 stuks. Vorig jaar werd afgesloten met bijna 323.000 verkochte vierwielers. Dat zou neerkomen op een stijging van ruim 11 procent.
Opvallend in de cijfers is Kia. De Koreaanse autofabrikant zette verreweg de meeste auto’s op naam in februari en steeg daarmee van de vierde naar de eerste plaats.
Ook landgenoot Hyundai deed het goed. Hoewel het de top vijf van meest verkochte merken nog niet haalt, verkoopt het erg sterk. Het merk wist bijna drie keer zoveel auto's te verkopen in januari en februari van dit jaar tegenover dezelfde periode in 2021.
Ook Tesla deed betere zaken dan begin vorig jaar. Dat is wellicht onverwacht, aangezien ook het bedrijf van Elon Musk met chiptekorten kampt en de vergunning voor het opstarten van de productie in de Gigafactory in Berlijn nog steeds niet binnen is.
Top 5 merken in Nederland van 1 januari tot en met 28 februari 2022
- Kia met 8,5 procent marktaandeel (4.564 verkochte auto’s)
- Toyota met 8,18 procent marktaandeel (4.396 verkochte auto’s)
- Volkswagen met 8,06 procent marktaandeel (4.332 verkochte auto’s)
- Peugeot met 7.05 procent marktaandeel (3.790 verkochte auto’s)
- BMW met 6.14 procent marktaandeel (3.297 verkochte auto’s)
De meest geregistreerde merken in februari 2022
- KIA met 10,94 procent marktaandeel (2.500 verkochte auto’s)
- Toyota met 8,75 procent marktaandeel (1.958 verkochte auto’s)
- Peugeot met 7,51 procent marktaandeel (1.717 verkochte auto’s)
- BMW met 6,87 procent marktaandeel (1.571 verkochte auto’s)
- Hyundai met 6,47 procent marktaandeel (1.480 verkochte auto’s)
Hoewel Volkswagen en BMW in de top 5 meest verkochte merken van dit jaar tot nu toe staan, zetten ze eigenlijk helemaal geen goede cijfers neer. In dezelfde periode vorig jaar verkochten beide merken aanzienlijk meer auto's. Volkswagen kampte met een terugloop van ruim 17 procent en BMW verkocht 23,5 procent minder auto's.
Seat blijkt de grootste achterstand te hebben onder de grotere merken. De autofabrikant verkocht slechts 891 voertuigen in de afgelopen twee maanden. Vorig jaar waren dat er ruim 1.900, meer dan twee keer zo veel.