In Nederland zijn vorig jaar 550.920 auto’s verkocht, een stijging van ruim 15
procent ten opzichte van 2010. Hoezo crisis?

De hoge autoverkoop is mede te danken aan de fiscale stimuleringsregeling voor
kleine, zuinige auto’s. Over deze modellen hoeft geen aanschafbelasting
(BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB) te worden betaald. Ruimeen derde van
de verkochte auto’s zijn zeer zuinige personenauto’s.

Zo was de Lexus CT, de kleinste auto van het merk ooit, in zijn eentje
verantwoordelijk voor een verviervoudiging van de verkoop van het aantal
Lexussen.

Volkswagen verkocht de meeste auto’s. Dat heeft de Duitse fabrikant
voornamelijk te danken aan de Polo, die bijna het dubbele aantal verkocht
van de ‘gouwe ouwe’ Golf.

De meest verkochte auto’s:

1. Volkswagen: 60.881

2. Peugeot: 46.038

3. Renault: 44.510

4. Opel: 41.236

5. Ford: 41.048

Belangrijker nog dan de absolute aantallen, zijn de verschuiving van
marktaandeel: wie wint en verliest er terrein? We hebben ons geconcentreerd
op de grootste merken. (En dus ontbreekt Saab: voor wie het toch weten wil:
het merk verkocht met 602 exemplaren er toch nog 72 meer dan in 2010).

Bekijk de verrassende winnaars en verliezers in de slideshow.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl