In totaal werden vorige maand 44.455 auto’s verkocht. Over de eerste drie kwartalen ging het om 453.970 exemplaren, een groei van 16,2 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De afname in september heeft volgens Gijs Bosman van de Bovag vooral te maken met een afgenomen consumentenvertrouwen door de verslechterde economische vooruitzichten.

Volkswagen was, met een marktaandeel van 11,2 procent, het bestverkochte merk over de eerste 9 maanden van het jaar, gevolgd door Peugeot (8,4 procent), Renault (7,7 procent) en Ford (7,4 procent). Kleine zuinige auto’s werden het meest verkocht. Zo stond de Volkswagen Polo op de eerste plek, gevolgd door de Peugeot 107 en de Renault Twingo. Ook de VW Golf en de Seat Ibiza waren populair.

Elektrische auto’s

Opvallend is ook de opmars van elektrische auto’s, zoals de Nissan Leaf, de Mitsubishi I-Miev, de Citroën C-Zero en de Peugeot Ion dit jaar. De Leaf van Nissan werd met 205 stuks verreweg het meest verkocht. ,,Vorig jaar ging het om tientallen, dit jaar gaat het om honderden”, aldus Bosman. De zegsman verwacht dat de verkoop van de elektro-auto’s volgend jaar in een stroomversnelling komt. Dan komen er nog veel meer merken met elektrisch aangedreven auto’s op de markt. Tegen 2020 voorziet de Bovag dat er zo’n 200.000 elektrische auto’s rondrijden op de Nederlandse wegen.

Het geplaagde Saab van Victor Muller zette in september welgeteld 13 auto’s op kenteken, vergeleken met 35 stuks vorig jaar september. Over de eerste drie kwartalen ging het om 570 stuks.

Bovag en RAI voorzien dat er in heel 2011 circa 550.000 nieuwe auto's op kenteken worden gezet in ons land, bijna 14 procent meer dan vorig jaar. Voor 2012 verwachten de organisaties een daling van de verkopen tot ongeveer 500.000 stuks.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl