De autoverkoop lijkt zich te herstellen van het diepe dal vorig jaar. In
totaal werden er in januari 2010 62.899 nieuwe personenauto’s verkocht,
twaalf procent meer dan in dezelfde maand in 2009.

Wel blijven de cijfers nog achter bij 2008, toen er meer dan 66 duizend auto’s
de showroom uit reden, zo melden de Rai-vereniging en de Bovag.

Met de stijgende verkopen lijkt Nederland zich te ontrekken aan de algemene
trend. In veel landen dalen de verkopen. De oorzaak ligt in het feit dat
Nederland in tegenstelling tot de Verenigde Staten en Duitsland geen riante
sloopregeling kende. In verhouding hebben maar weinig Nederlanders hun auto
omwille van de sloopsubsidie ingeruild voor een nieuwe exemplaar.

Traditioneel is januari een sterke maand. Veel automobilisten zetten hun
nieuwe auto bij voorkeur in januari op kenteken in plaats van december omdat
dat de restwaarde ten goede zou komen.

Volkswagen
Volkswagen is het best verkopende merk, op de voet gevolgd door Toyota. Ford
en Renault, nummer drie en vier op de lijst volgen op gepaste afstand (zie
kader).

De best verkopende auto was zoals zo vaak de Volkswagen Golf. Nummer twee was
de Toyota, nummer drie de Polo, wederom van Volkswagen.

Opvallende stijgers zijn in januari Renault en Kia. Beide merken zagen veel
meer auto's de showroom verlaten dan in 2009. Renault zag de verkoop bijna
verdubbelen tot 4.306 auto's, bij Kia steeg het aantal verkochte auto's met
135 procent tot 1.114 auto's. Zowel de Fransen als de Koreanen hebben
afgelopen jaar veel nieuwe modellen gepresenteerd.

Lees ook:

Waarom won Hyundai niet in Holland?

Verkoop Saab stort in

Dit zijn de automarkten van de toekomst

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl