De autoverkoop in de Europese Unie is in september voor de twaalfde maand op
rij afgenomen. De verkoop zakte op jaarbasis met 10,8 procent tot 1.099.264
auto’s.
Over de eerste 9 maanden daalde de verkoop met 7,6 procent tot ruim 9,3
miljoen voertuigen, zo maakte de Europese brancheorganisatie van
autofabrikanten ACEA dinsdag bekend.
Van de grote Europese automarkten was alleen in Groot-Brittannië sprake van
een verkoopstijging (plus 8,2 procent). De verkoop in Duitsland en Frankrijk
zakte met respectievelijk 10,9 en 17,9 procent.
In Nederland lag de verkoop van nieuwe personenauto’s 27,7 procent lager dan
een jaar geleden. Daarmee behoorde Nederland tot de zwakst presterende
landen in de Europese Unie. Alleen Griekenland, Spanje en Cyprus deden het
slechter in de Europese Unie.
Autoverkoop Europa daalt
De malaise was vooral duidelijk zichtbaar in de crisislanden in Zuid-Europa.
In Griekenland kelderde de verkoop met liefst 48,5 procent en in Spanje nam
de autoverkoop met 36,8 procent af. Cyprus zag de verkopen met 30 procent
afnemen en in Italië zakte de verkoop met ruim een kwart in.
Van de grote automerken zag het Japanse Mitsubishi de verkoop in september het
sterkst dalen met een krimp van ruim 36 procent. Bij Mazda lag de verkoop
bijna een kwart lager dan een jaar eerder. Het Franse Renault verkocht 29,5
procent minder auto's dan vorig jaar, bij Fiat daalde de verkoop met 18,5
procent en bij Volvo met 17,4 procent. Volkswagen verkocht 8 procent minder
auto's en Ford 14,9 procent.
BMW boekt stijging
Het Duitse BMW realiseerde juist een verkoopstijging van 4,4 procent. De Britse
producent van terreinwagens Land Rover kende zelfs een verkoopgroei van 23
procent.
Ook het Zuid-Koreaanse Kia hield het hoofd boven water met een plus van 3,4
procent en bij Hyundai steeg de verkoop met 3,9 procent. De verkoop van
Honda klom met 5,5 procent en Toyota verkocht 0,8 procent meer auto's dan
het jaar daarvoor.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl