- De autobranche had het zwaar afgelopen maand. Het aantal verkochte auto’s daalde met 15 procent in vergelijking met een jaar eerder.
- Over het hele eerste kwartaal werd een daling van ruim bijna 10 procent genoteerd.
- Tesla verkocht in maart op jaarbasis 60 procent minder auto’s, maar verkocht wel meer auto’s ten opzichte van februari.
- Lees ook: Ook in februari forse daling verkopen Tesla in de EU, terwijl aandeel elektrische auto’s groeit
De Nederlandse autobranche had in maart wederom een moeilijke maand. In totaal werden er 31.515 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat is een daling van bijna 15 procent tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Destijds werden er op 6 stuks na net geen 37.000 op naam gezet.
Hetzelfde beeld geld voor het gehele eerste kwartaal. De autoverkoop stagneerde met 9,8 procent tot 91.766 registraties tegenover dezelfde periode in 2024, melden brancheclubs RAI Vereniging, BOVAG en RDC dinsdag.
De afgelopen maanden laat het elektrische segment juist groei zien waar ander segmenten afnemen. In de eerste drie maanden van 2025 werden er bijna 8 procent meer elektrische auto’s geregistreerd dan in dezelfde periode in 2024 (32.439 stuks tegenover 30.057 stuks). Daarmee steeg het marktaandeel naar 35,3 procent.
Daarmee komt de elektrische auto nog niet in de buurt van de hybride auto’s, want die blijft ongekend sterk presteren met bijna de helft van het marktaandeel in handen.
Gemengd beeld bij verkopen Tesla
Toch valt ook deze keer Tesla op in de lijst. Ondanks alle negatieve berichten over de terugloop in verkoop van de elektrische auto's door het gedrag van Elon Musk, is het beeld gemengd. De verkoop steeg in maart vergeleken met een maand eerder, al moet daarbij worden aangemerkt dat hierbij niet is gecorrigeerd voor het verschil in verkoopdagen tussen februari en maart. Waar er in februari nog amper 1.000 Tesla's op naam werden gezet, kwam het totaal in maart uit op 1.536 stuks.
Kijk je op jaarbasis, dan lagen de verkopen van Tesla in maart dit jaar ongeveer 60 procent lager dan in maart 2024.
Over de eerste drie maanden van dit jaar bleven de verkopen van Tesla dit beperkt tot 3.443 stuks. In het eerste kwartaal van 2024 gingen er 6.852 Musk-mobielen naar nieuwe eigenaren. Op jaarbasis is dus sprake van ruwweg een halvering.
Top 5 meest geregistreerde merken in maart 2025
- Kia (2.859 registraties, 9,1% marktaandeel)
- Toyota (2.381 registraties, 7,6% marktaandeel)
- BMW (2.212 registraties, 7,0% marktaandeel)
- Renault (2.177 registraties, 6,9% marktaandeel)
- Volkswagen (2.079 registraties, 6,6% marktaandeel)
Top 5 meest geregistreerde modellen in maart 2025
- Kia EV3 (1.024 registraties, 3,2% marktaandeel)
- Tesla Model 3 (792 registraties, 2,5% marktaandeel)
- Tesla Model Y (734 registraties, 2,3% marktaandeel)
- Citroën C3 (653 registraties, 2,1% marktaandeel)
- Toyota Aygo X (592 registraties, 1,9% marktaandeel)
Top 5 meest geregistreerde EV's in maart 2025
- Kia EV3 (1.024 registraties, 9,1% marktaandeel)
- Tesla Model 3 (792 registraties, 7,1% marktaandeel)
- Tesla Model Y (734 registraties, 6,6% marktaandeel)
- Citroën C3 (580 registraties, 5,2% marktaandeel)
- BMW IX1 (484 registraties, 4,3% marktaandeel)
Verhouding brandstofsoort in maart 2025
- Hybride (15.707 registraties, 49,8% marktaandeel)
- Full EV (11.195 registraties, 35,5% marktaandeel)
- Benzine (4.064 registraties, 12,9% marktaandeel)
- Diesel (401 registraties, 1,3% marktaandeel)
- LPG (148 registraties, 0,5% marktaandeel)