Aanpassingen die het kabinet net wil doen in de fiscale bijtelling voor leaserijders zorgen voor een grote schok op de automarkt.
Dat meldt het economische bureau van ING in een dinsdag verschenen rapport.
Marinus van der Meer, autodeskundige bij ING, voorziet dat er volgend jaar zo’n 465.000 nieuwe auto’s worden verkocht. Het jaar daarop volgt echter een terugval tot 400.000 stuks. Dit jaar blijft de verkoopteller vermoedelijk steken op slechts 375.000 stuks.
Bijtelling leaseauto’s 2016
ING baseert zich overigens een aangepast plan van de bijtelling van staatssecretaris Wiebes van Financiën. De Tweede Kamer moet hier nog definitief mee akkoord gaan. Zie tabel hieronder (klik voor uitvergroting).
In dit plan komen er vier bijtellingscategorieën in 2016 en worden elektrische auto's helemaal vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting (MRB) en krijgen semi-elektrische auto's een halve vrijstelling voor de MRB.
Hogere autoverkopen in 2016
De verkoop van nieuwe auto's in Nederland gaat door de aanpassing van de bijtelling - het bedrag voor privé-gebruik dat leaserijders bij hun belastbaar inkomen moeten optellen - volgend jaar naar verwachting met bijna een kwart omhoog ten opzichte van dit jaar, schat ING.
Door de aanscherping van de fiscale bijtelling in 2016, waardoor veel auto's van de zaak meer geld gaan kosten. worden volgens het economisch bureau van ING veel aankopen naar voren gehaald, zodat er nog geprofiteerd kan worden van de huidige gunstigere regeling.
Particulier laat het afweten
Volgens ING-analist Van der Meer vooral doordat de particuliere markt het laat afweten. "Consumenten rijden door in hun huidige auto of kiezen voor een occasion. De verkoop van nieuwe auto’s is steeds meer afhankelijk van de zakelijke markt, een markt die sterk onder invloed staat van de fiscale bijtelling op de auto van de zaak", aldus ING.
De overheid probeert ook particulieren in elektrische auto's te krijgen, onder meer door een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische auto’s. ,,De hoge aanschafprijs maakt dergelijke voertuigen echter veelal onbereikbaar voor particulieren'', stelt de autokenner van ING.
Doordat particulieren de aanschaf van een nieuwe auto steeds vaker uitstellen, vergrijst het Nederlandse wagenpark. De gemiddelde leeftijd van een auto is opgelopen tot 9,3 jaar. Daardoor neemt de gemiddelde CO2-uitstoot van het totale wagenpark nauwelijks af.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl