In totaal werden er dit jaar tot en met april 207.673 nieuwe auto’s verkocht. Dat is een daling van 8,9 procent vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar. Die daling is in lijn met de verwachting van Bovag en RAI. Zij verwachten dat er dit jaar in totaal 500.000 nieuweauto’s worden verkocht. Dat is ruim 10 procent minder dan in het topjaar 2011.

Het best verkochte merk in april was Volkswagen, met een marktaandeel van 12,9 procent. Daarna kwamen Peugeot (marktaandeel 7,5 procent), Ford (ook 7,5 procent), Renault (7,2 procent) en Opel (6,5 procent). De bestverkochte modellen waren Volkswagen Polo, Peugeot 107, Renault Twingo, Ford Focus en Volkswagen Golf.

Duitsland

In Duitsland is de trend volledig anders. De autoverkopen in de grootste Europese economie zijn in april juist 3 procent gestegen, aldus officiële cijfers donderdag. De Duitse economie draait relatief goed, ondanks de voortdurende crisis van de eurozone. De export van Duitse wagens viel echter terug, omdat steeds meer Duitse wagens in China worden gebouwd.

Maar in Spanje crashte de autoverkoop in april naar het laagste peil in 20 jaar. De autokopers houden de hand op de knip wegens de recessie, zo tonen de verkoopgegevens die donderdag zijn vrijgegeven. De verkoop zakte 21,7 procent vergeleken met een jaar eerder. ,,De markt toont geen tekenen van herstel, verre van dat”, aldus de branchevereniging. Vergeleken met de voorgaande maand is sprake van een afname van 4,5 procent.

,,Een direct gevolg van deze voortdurende afname is dat onze fabrieken kwetsbaarder worden'', aldus de Spaanse branchevereniging. Spanje heeft geen eigen automerk, maar huisvest wel 18 fabrieken van 10 buitenlandse producenten. Het land is de grootste autoproducent na Frankrijk.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl