- Het herstel van de Nederlandse autobranche zet volgend jaar door, voorspellen analisten van ING in een dinsdag gepubliceerd rapport.
- Die groei gaat gepaard met een aantal ontwikkelingen. Zo worden auto’s duurder, files langer en vertraagt de opmars van de elektrische auto.
- Business Insider belicht zeven punten uit het rapport.
- Lees ook: Premies autoverzekeringen worden fors hoger in 2023
De Nederlandse autobranche werkt zich in de slotfase van 2022 uit het dal waar het al ruim twee jaar in verkeerde. Volgend jaar zet dat herstel door, zo verwachten analisten van ING in een dinsdag gepubliceerd rapport.
Die groei gaat gepaard met een aantal ontwikkelingen. Zo worden auto’s duurder, files langer en vertraagt de opmars van de elektrische auto. Business Insider belicht zeven punten uit het rapport.
1) Er worden meer nieuwe auto’s geregistreerd
Een van de belangrijkste dingen die ING constateert is het groeiende aantal auto’s dat in Nederland op kenteken gezet wordt. Dat komt volgens de bank niet per se omdat we allemaal nieuwe auto’s aan het kopen zijn, maar omdat de orders die al lang bij de fabrikanten in de boeken staan eindelijk uitgeleverd kunnen worden.
De chiptekorten en leveringsproblemen in de autobranche verdwijnen langzaam, waardoor de productie weer op gang komt en er dus weer vierwielers geleverd kunnen worden.
Overigens betekent dit niet dat de levertijd van nieuwe auto's korter wordt. Deze kan soms nog oplopen tot meer dan een jaar.
2) Auto's worden nog duurder
De afgelopen jaren zaten de prijzen van nieuwe auto's flink in de lift. Die stijging remt voorlopig nog niet af, volgens ING.
De prijsstijging van occasions doet daarentegen wel een stapje terug. Dat komt volgens de analisten vooral doordat de levering van nieuwe auto's weer op gang komt, waardoor er weer meer gebruikte vierwielers doorvloeien naar de markt voor tweedehandsjes. En aangezien de extreme prijsstijging van de voorgaande jaren gestuwd werd door een te klein aanbod dat nu verdwijnt, neemt de prijsstijging ook af.
Voor de mensen die graag een elektrische auto als volgende vierwieler willen, heeft de bank geen positieve verwachting: de prijzen van EV's zullen blijven stijgen.
Dat komt voornamelijk doordat de batterijen voor deze voertuigen duurder en duurder worden. De grondstoffen ervoor worden steeds schaarser en dus prijziger.
Maar de analisten geven wel aan dat het aanbod van betaalbare EV's groeit. Er is dus meer keuze in de lagere prijssegmenten. Daarbij komt ook dat de Chinese automerken (zoals Xpeng, BYD en NIO) volgend jaar goed vertegenwoordigd zullen zijn in Nederland.
Lees ook: Chinese fabrikanten van elektrische auto’s willen de Europese markt bestormen
3) Aandeel nieuw verkochte elektrische auto's groeit minder hard
Het doel is om tegen 2035 alleen nog maar nieuwe elektrische auto's in de showrooms te hebben. Alle auto's die vanaf dat jaar verkocht worden moeten dan uitstootloos zijn.
In Nederland zijn we al gestaag op weg naar dat aantal, maar de snelheid van de groei gaat er wel uit. Dit jaar zaten we op 22 procent van de nieuwe verkochte auto's, volgend jaar komt het in de buurt van een kwart.
Volgens de analisten komt dat vooral door de hogere prijs, en de afnemende mate waarin de overheid de overstap naar elektrisch rijden fiscaal steunt. Daardoor leunt de groei van het aantal EV's vooral op de schouders van grotere bedrijven die hun leasepark willen verduurzamen en dus alleen nog maar elektrische auto's opnemen. Particulieren spelen nog geen grote rol.
4) Elektrisch rijden wordt minder aantrekkelijk
Naast dat de elektrische auto duurder wordt in de aanschaf, doet het laden van deze voertuigen ook steeds meer pijn in de portemonnee. De hoge energieprijzen maken een volle accu in sommige gevallen zelfs duurder dan een volle tank benzine.
Over het algemeen blijft de thuislader degene die het best af is. Zeker met het energieplafond dat volgend jaar ingaat. Zonnepanelen helpen ook om de kosten te drukken.
Toch ziet de bank een afname in de groei van het aantal thuisladers. Steeds meer EV's komen terecht in woonwijken, waar huizen geen oprit of plek voor de deur hebben om een laadkastje op te hangen.
5) Leasen wordt nog populairder
Met de stijgende kosten voor het bezitten en kopen van een auto, vinden mensen het steeds prettiger om de kosten een beetje te spreiden en overzichtelijk te houden.
Het voor langere termijn huren van een auto voor privégebruik wordt ook volgend jaar weer wat populairder, zelfs ondanks de negatieve aandacht voor private lease.
6) We rijden meer en staan langer in de file
De rustige wegen die we tijdens corona zagen, zijn nu echt verleden tijd. Mensen gaan weer vaker naar werk, en doen dit allemaal op dezelfde tijd.
Daarbij kiezen ze steeds vaker voor de auto, omdat het OV kampt met allerlei problemen en daarom niet bepaald een aantrekkelijk alternatief is. Het resultaat is dat we met z'n allen vaker en langer in de file staan. In november van dit jaar zo'n twee miljoen minuten. Dat is meer dan in 2019 voordat corona de wereld in de houdgreep legde.
Daarnaast verwacht de bank dat we weer vaker in de auto te vinden zijn en dus meer kilometers zullen afleggen. In 2023 zou het aantal in personenauto's afgelegde kilometers weer uit moeten komen tot boven pre-corona-niveau.
7) Onderhoud wordt ook duurder
Het Nederlandse wagenpark verouderd. Dat betekent dat er meer onderhoud nodig is.
Je zou denken dat garagisten daarvan profiteren. Toch stelt ING dat dit niet het per se het geval is, want het dealerrendement neemt niet toe aangezien de prijzen ook voor hen stijgen.
Dat komt onder andere doordat onderdelen duurder zijn geworden als gevolg van leveringsproblemen en chiptekorten. Zo zijn prijzen van banden in de afgelopen periode met zo'n 20 procent gestegen, stellen de analisten van ING.