- Lotus staat bekend als maker van superlichte en speciaal ontwikkelde sportwagens, maar het nieuwste model is allesbehalve dat.
- De Lotus Eletre is een grote, zware, luxe en krachtige SUV die toch stiekem meer van het Lotus-DNA heeft meegrekregen dan je zou denken.
- Is deze SUV een echte Lotus? Business Insider testte het uit.
- Lees ook: Een elektrische auto van €20.000: hoe kunnen Volkswagen, Renault en Tesla dat voor elkaar krijgen?
Lotus is een Brits automerk dat al 75 jaar bekend staat om zijn lichte, snelle en uiterst wendbare sportwagens. Maar daar is een aanzienlijke verandering in gekomen. Het merk werd in 2017 overgenomen door de Chinese autofabrikant Geely (ook de eigenaar van onder andere Volvo, Zeekr en Lynk & Co), waardoor er een andere wind ging waaien.
De eerste gevolgen van die verandering zien we langzaam maar zeker op het Nederlandse asfalt verschijnen in de vorm van de Lotus Eletre. Geen lichte sportwagen, maar een gigantische, elektrische SUV.
Dat lijkt op het eerste gezicht tegen de gehele historie van Lotus in te gaan, maar wellicht zit er onder de huid van deze “hyper-SUV”, zoals Lotus hem zelf noemt, toch iets waardoor we het echt een Lotus kunnen noemen.
Business Insider kreeg de kans om dat te testen en ging een paar dagen op pad met de Lotus Eletre S. Daarbij vielen natuurlijk flink wat dingen op. Bekijk de slideshow hieronder met de bevindingen van autoredacteur Dennis Wilman.
Dit kun je verwachten van de Lotus Eletre S
Dit kun je verwachten van de Lotus Eletre S
-
Dit jaar viert Lotus z’n 75-jarige bestaan. Dat doet het Britse merk wel op een iets andere manier dan je zou denken. Niet met een superlichte en wendbare sportwagen, maar met een grote, machtige en vooral snelle, volledig elektrische SUV: de Lotus Eletre.
Business Insider kreeg de kans een Lotus Eletre S uit te proberen en te ontdekken waar het Lotus-DNA in deze gigant is te vinden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ten eerste is het zeker een Lotus in zijn opvallendheid. De Eletre heeft een flinke uitwerking op het kijkgedrag van de mensen die hem voorbij zien rijden. Ondanks de weinig opvallende kleur van de variant waarin wij reden, telden we flink wat omkijkmomenten van voetgangers en fietsers.
Daarnaast zijn de specificaties ook niet misselijk. We reden de Eletre S, die iets luxer en sportiever is uitgerust dan het ‘instapmodel’. Met 612 pk verdeeld over de vier wielen sprint deze 2.600 kilo wegende, 5.10 meter lange, vierwielaangedreven SUV binnen 4,5 seconden naar de 100 km/u. De top ligt op 258 km/u.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En als je dan veel van dat vermogen vraagt, hadden we nooit het idee dat de auto het ook maar een beetje moeilijk had. De grote teen op het gaspedaal drukken, en de snelheid ligt al 20 km/u hoger. Een simpele inhaalmanoeuvre gaat met ongekend gemak, zodat je na twee keer met je ogen knipperen meerdere auto’s hebt ingehaald en ruim boven alle Nederlandse snelheidslimieten rijdt.
Onderhuids ligt een 112 kWh (!) metend accupakket, waarmee je zo’n 600 km (WLTP) moet kunnen afleggen. Die cijfers haalden wij bij lange na niet, mede omdat het koud was buiten. Daarnaast viel op dat de Eletre S boven de 100 km/u toch erg energiehongerig werd.
Maar gelukkig gaat snelladen wel echt snel. Dankzij de 800v-technologie gaat dit op papier met 350 kW. Of je dat haalt, hangt natuurlijk af van meerdere condities, maar snel gaat het sowieso.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De styling van de auto communiceert dit potentiële machtsvertoon ook prima. Als je de Eletre ziet, dan denk je geenszins dat je hier te maken hebt met een suffe SUV. Met andere woorden: als dit ding op je achterbumper komt plakken, dan ga je wel aan de kant.
Maar dat wil niet zeggen dat de ontwerpers van Lotus met grove penstreken deze booskijkende kolos hebben ontworpen. Er is over meer nagedacht dan je op het eerste gezicht zou denken. Neem de koplampen bijvoorbeeld. Dat zijn niet de dingen die je op de motorkap ziet, die bevatten alleen de dagrijverlichting.
De echte koplampen zitten in het donkere stuk stuk eronder verborgen. Als je het niet weet, dan zie je het amper.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat je ook niet ziet als je het niet weet, is de grote hoeveelheid gaten in de carrosserie van deze Eletre. Alles om de aerodynamica te verhogen.
Op deze foto heb je er een die de luchtstroom van de voorkant naar de voorwielen leidt. Het doel hiervan is om turbulente lucht om de wielen te voorkomen, wat de luchtweerstand aan de zijkant van de SUV verlaagt. Het zou zich natuurlijk moeten vertalen in een grotere actieradius en een betere wegligging.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook de luchtstroom over de bovenkant wordt extra gestuurd met een gat in de motorkap. Wederom met hetzelfde doel als het gat aan de zijkant.
In hoeverre dit bijdraagt aan de wegligging van de Eletre, durven we niet te zeggen. Wat we wel kunnen zeggen is dat hij als een blok op de weg ligt. Daarbij denk je misschien: niet heel gek met een gewicht van 2600 kilo en dat is uiteraard zo. Maar het fijne is dat deze Lotus zijn buik als geen ander in kan houden. Hij is groot en zwaar, maar voelt tijdens het rijden allesbehalve corpulent.
Tenzij je hem moet parkeren. Dan merk je wel wat van het formaat. Maar gelukkig heeft hij actief meesturende achterwielen. Dat maakt het iets eenvoudiger om de Eletre door een typisch krappe, Nederlandse parkeergarage te sturen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Oh, en voor we het vergeten, er zit nog een luchtgat achter de voorwielen.
Ook is hier een van de vele camera’s te vinden. Opmerkelijk bij de camera op de foto door zijn onbeschermde plaatsing is dat hij snel natregent en daardoor in natte condities minder goed zijn werk doet. Dat maakt bijvoorbeeld parkeren met de automatische parkeerfunctie niet altijd even bruikbaar in de regen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De sportieve styling is ook zeker niet verloren gegaan aan de achterkant van de Eletre. Ook hier wordt weer van alles gedaan om de luchtstroom zo soepel mogelijk om de auto te laten verlopen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Jawel, ook hier bedachten de ontwerpers van Lotus dat dit een goede plek was voor een gigantisch gat achter de achterwielen. Wederom om de luchtstroom rond en in de wielkasten te optimaliseren.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Opvallender aan de achterkant is het gebrek aan een vaste spoiler, maar de keuze voor twee losse vinnen. Ertussen zie je een LiDAR-unit. Dat is er een van vier. Daarover later meer.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Onder de vinnen, vinden we, jaja, nog een gat in de carrosserie.
Al die lijnen en die gaten zorgen ervoor dat de Eletre een van de gladste SUV’s ooit gemaakt is, maar niet de gladste. De Lotus heeft een Cx-waarde van 0,29, maar de Lucid Gravity heeft bijvoorbeeld 0,26.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Overigens heeft de Eletre wel een spoiler, maar die komt alleen in de sportmodus bij een snelheid van 110km/u omhoog. Bij 160 km/u gaat hij nog iets hoger staan en genereert hij 112 kg downforce. Hij kan zich ook nog kantelen om te helpen bij het remmen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog iets om de aerodynamica te verbeteren: camera’s in plaats van zijspiegels. Mocht je denken dat je dit absoluut niet op jouw Eletre wilt, wees dan gerust: het is een optie.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook de 22-inch zwarte velgen met zwarte remklauwen zijn optioneel. Maar hoewel ze er goed uitzien met daarachter de gigantische remschijf, willen we je oog hier graag even sturen naar het rechthoekige vakje boven de wielkast. Waarvoor zou dat toch zijn?
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Daarachter zit een van de overige drie LiDAR-units. Die komt bij het inschakelen van de rij-ondersteunende functies vanzelf naar buiten en klapt ook weer in als je dit uitzet.
Waarom dit verbergen? Aerodynamica is weer een van de sleutelwoorden, maar waarschijnlijk ook het beperken van schade. Krassen of andere schade aan deze technologie kan flink duur uitpakken.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Bij het inschakelen van de LiDAR verschijnt er ook een unit op het dak. Het in- en uitklappen van de LiDARs kun je van binnen relatief goed horen. Verder viel ons op dat ze vooral op hogere snelheden voor best wat windruis kunnen zorgen. Maar dat kan er ook mee te maken hebben dat het voor de rest vrij stil is in de Eletre.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog een gat, maar dan net wat anders: er zit een frunk in de Eletre. Oftewel: je kunt je laadkabel op een speciaal daarvoor bedachte plaats bewaren. Dat is toch altijd een pluspunt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Zie, hij past precies onder de plastic deksel. Ook handig: de laadpoort zit aan de voorkant.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Overigens is er absoluut geen gebrek aan ruimte in de achterbak van deze Lotus. Hij meet 611 liter, oftewel genoeg voor meerdere kratten bier, golftassen en reiskoffers.
Iets wat niet heel erg des Lotus’ is, want in alle sportwagens van het merk die vóór deze SUV kwamen, was niet bepaald ruimte voor bagage.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voor extra ruimte kan de achterbank in 4-2-4-configuratie opgeklapt worden. Iets wat vreemd genoeg niet met een kop aan de zijkant van de achterbak gebeurt, maar handmatig moet gebeuren.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wel vonden we knoppen voor het verhogen of verlagen van de stand van auto. Handig als je zware spullen in de Eletre moet tillen.
Overigens hebben alle versies van de Eletre luchtvering, die handmatig op de gewenste stand ingesteld kan worden, ook tijdens het rijden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Door naar de achterbank. Daar is ook een zee van ruimte. Meer dan genoeg voor iemand van twee meter. De bestuurdersstoel staat op de foto ook ingesteld op een persoon van twee meter.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat deze Lotus geen auto is die alleen maar dient te fungeren als een tot in de perfectie uitgekiende sportwagen, was waarschijnlijk al duidelijk. Maar de luxe in het interieur neemt elke twijfel weg.
Zelfs achterin krijgen de inzittenden de controle over hoe ze het lekkerst zitten. Verwarmde, of verkoelende stoelen zijn daarbij een optie.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Mocht het schermpje net buiten bereik zijn, omdat je te lekker zit om voorover te buigen, dan kun je je arm ook naar de zijkant van de stoel bewegen om de achterleuning elektrisch te verstellen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Oh, en de jas houden we in de auto niet aan, maar die hangen we aan het haakje op de B-pilaar. Hadden we al iets gezegd over oog voor detail?
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog een leuk detail: aan de buitenkant van diezelfde pilaar zien we logo van Lotus op een metalen plaquette.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Bij het openen van de achterdeur verschijnt de andere helft. Daarbij laat Lotus even weten al 75 jaar een pionier te zijn. Met deze auto op een iets andere manier dan liefhebbers hadden verwacht van het merk, maar dat terzijde.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voorin vinden we sportieve, maar erg fijne en goed instelbare stoelen. Steun is overal te vinden, of te maken. In deze auto zit zelfs het optionele massagepakket. Fijn voor de langere ritten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
We moeten eerlijk zeggen dat het grijze interieur met de carbon-accenten niet heel goed op de foto overkomt. In het echt ziet het er een stuk beter uit. Ook voelen de materialen zeer luxe aan.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook optioneel is het zelfdimmende glazen dak. Of dat voldoende bescherming tegen de warme zomerzon? Dat antwoord moeten we je schuldig blijven. Wij reden de Eletre S voornamelijk in de regen. Het blijft Nederland…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het interieur is even uniek gestijld als het exterieur. De twee vinnen die je aan de achterkant van de auto ziet, vind je hier ook terug boven het instrumentarium en aan de kant van de bijrijder.
In het midden een hoge middenconsole waaronder voor de verandering geen opbergruimte is gemaakt. Dat heeft overigens een reden.
En ja, er zijn fysieke knoppen voor het instellen van de temperatuur. Die twee gouden flippers onder het vak waar je je telefoon draadloos kunt opladen, doen dat. Ook hier is een leuk detail in verwerkt, want bij het verhogen van de temperatuur, neemt de lichtbalk erboven een rode kleur aan. Temperatuur verlagen betekent een blauwe balk.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Zoals je waarschijnlijk wel verwacht, is het overgrote deel van de instellingen van de auto te vinden in de menu’s in het 15,1-inch scherm in het midden. Een van de mooiste en scherpste die we in tijden in auto’s hebben gezien.
Maar aan de andere kant ook een scherm dat niet altijd even goed reageert op het aanraken met de vinger. Vooral bij het bewegen van sliders is het scherm regelmatig ongehoorzaam.
Maar Lotus zegt dat eigenlijk alles in de software een “work-in-progress” is. Dat moet je niet zien als iets wat niet af is, maar iets dat altijd beter kan op basis van input van rijders.
Een van de dingen die er bijvoorbeeld aankomt in een toekomstige update, is een snelkoppeling voor het uitschakelen van bijvoorbeeld de snelheidswaarschuwing.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Achter het stuur verwerkte Lotus waarschijnlijk het kleinste instrumentarium ooit. Maar dat neemt niet weg dat het rechthoekige scherm niet alle benodigde informatie goed weergeeft.
Dezelfde informatie wordt overigens ook op het head-up display weergegeven, dus vaak op het digitale balkje kijk je sowieso niet al bestuurder.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En omdat we het hier over een exclusieve auto hebben, heeft de bijrijder ook een rechthoekig scherm. Hierop wordt de afgespeelde entertainment weergegeven. Het scherm kan ook worden uitgezet.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dan nog even naar het camera-systeem. Heel modern en het werkt prima, maar het vereist wel enige gewenning. Als je al jaren autorijdt, dan zul je toch telkens naar de bekende hoek in het raam kijken om te zien wat er achter je gebeurt. Het schermpje zit wat lager.
Ook merkten we dat we de camera anders instelden, dan we zouden doen met een spiegel om het gewenste zicht te krijgen. Je kunt immers met je hoofd bewegen wat je wilt, het beeld blijft hetzelfde. Iets wat je met een spiegel niet hebt.
De speaker ernaast is van het 15 speakers tellende, 1380 Watt sterke surroundsysteem van het Britse merk KEF (daarom is er ook geen ruimte onder de middenconsole). Het is een van de best klinkende systemen die we ooit in een auto hebben meegemaakt. En dat terwijl Lotus nog geen equalizer in de instellingen heeft zitten. Die komt met een aankomende software-update. Als die er is, is dit wellicht het beste systeem dat je in een auto kunt krijgen.
Klein detail: de Eletre biedt ook actieve ruisonderdrukking. Iets wat je waarschijnlijk kent uit koptelefoons. Deze auto filtert het rijgeluid voor je weg, mocht je dat vervelend vinden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Onze Eletre S was uitgerust met een optioneel alcantara stuur met blauw-metalen knoppen. Normaliter zouden deze in dezelfde gouden kleur zijn uitgevoerd als de knoppen op de middenconsole.
Belangrijker: de knoppen zijn allemaal fysiek en opmerkelijk solide. Opgetrokken uit massief metaal. Het geeft een goed gevoel bij het bedienen. Al laat de interactie soms iets te wensen over door de vertraging in de software. Het aanpassen van het volume gaat bijvoorbeeld niet heel soepel.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat is een sportieve SUV zonder flippers achter het stuur? Geen sportieve SUV, natuurlijk. Daarom heeft de Eletre er zelfs vier! Niet om te schakelen, want dat doe je niet in een EV, maar voor andere doeleinden.
Links heeft als functie om de regeneratie in te stellen. Hiermee bepaal je dus hoe hard de auto automatisch afremt als je het gas loslaat.
Hoe harder je hem laat afremmen, hoe meer stroom je terugwint. Dit kan je helemaal uitzetten, maar niet helemaal instellen tot de functionaliteit van het bekende 1-pedaal rijden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Aan de rechterkant kun je met de flipper de rijmodus instellen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Er zijn er in totaal 5, waaronder een die je volledig zelf kunt instellen. In deze ‘Individual’ modus kun je de voor jou perfecte combinatie van de unieke specificaties van de andere modi zelf samenstellen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook het instellen van de interieuropties gaat via het grote scherm. Dat betekent bijvoorbeeld dat je de richting van de luchtstromen kunt aanpassen. De Eletre zorgt er dan wel voor dat jij perfect schone lucht in je gezicht geblazen krijgt. Hij kan het niet alleen filteren, maar ook de-ioniseren, mocht je dat willen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Uiteindelijk heeft Lotus met de Eletre S een zeer goede elektrische SUV neer weten te zetten. Een die niet helemaal rijdt en stuurt als de sportwagens die we van het merk gewend zijn, maar voor een SUV wel bovengemiddeld presteert. Niet alleen in rij- en stuurgedrag, beide zijn een genot, maar ook in comfort en luxe.
Maar goed, van een naam als Lotus mag je ook wel iets verwachten. En voor een startprijs van ongeveer een ton ook. De Lotus Eletre S die wij reden heb je voor bijna 160.000 euro voor de deur staan.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland