Dat maakte Fiat woensdag bekend tijdens een presentatie van een strategisch
plan voor de komende vier jaar.
Waarde
Het splitsen van de autotak (onder meer Fiat, Lancia, Alfa Romeo en Ferrari)
en het onderdeel dat vrachtwagens en zware industriële machines bouwt,
levert volgens Fiat voor beide onderdelen meer waarde op.
De industriële tak (onder meer CNH, Iveco en Fiat Powertrain Industrial)
krijgt een aparte beursnotering aan de beurs in Milaan onder de naam Fiat
Industrial. "Er is geen enkele reden meer om de ze bij elkaar te houden”,
aldus Fiat-bestuurder Sergio Marchionne.
Het concern denkt de splitsing tegen het einde van 2010 rond te hebben.
Groei
De autotak van het ‘nieuwe Fiat’ zou tegen 2014 een omzet moeten opleveren van
64 miljard euro. Fiat Industrial zorgt tegen die tijd voor een omzet van 29
miljard. Fiat maakte eerder op de dag bekend dat de omzet van de groep in
het eerste kwartaal met 14,7 procent is gegroeid tot 12,9 miljard euro. Voor
heel 2010 rekent het concern op een omzet van ruim 50 miljard euro.
Fiat nam vorig jaar samen met een aantal andere partijen de meeste onderdelen
van Chrysler over en kreeg zelf een belang van 20 procent in het Amerikaanse
bedrijf. Marchionne voorziet dat de autotak tegen 2014 6 miljoen auto's zal
produceren. Nu ligt dat aantal op 4 miljoen.
Het concern wil de komende vier jaar 34 nieuwe automodellen op de markt
brengen. Daarvan zullen er 13 in de fabrieken van Chrysler in de VS en
Mexico geassembleerd worden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl