De NAIAS gaat 11 januari 2009 in Detroit van start. Naast de drie luxe merken
laten ook de Japanse autobedrijven Mitsubishi en Suzuki verstek gaan.
Vooralsnog wel aanwezig, zijn onder meer Mercedes, Toyota, Jaguar en Audi.

Fabrikanten vragen zich vanwege de malaise in de auto-industrie af of het zin
heeft de nieuwste modellen tentoon te stellen. Niet alleen de tanende
verkoopcijfers zijn reden om zich terug te trekken, ook de beurskosten
spelen een rol.

Nissan, die nog wel op de exposantenlijst van de autoshow staat, heeft
inmiddels deelname aan zowel de autobeurs van Detroit als die van Chicago
geannuleerd, schrijft Business Week. De belangrijkste redenen voor de
Japanse fabrikant om niet te verschijnen, zijn te weinig nieuwe modellen en
een slechte economie.

Volgens de Los Angeles Times wil Nissan niet reageren op de vraag of het
bedrijf in maart wel aanwezig zal zijn op de autobeurs in New York.

Terwijl Japanners als Mitsubishi en Suzuki nu afhaken, maakt de Chinese
autoproducent Brilliance Auto zijn debuut in Detroit. De Chinees werkt
’thuis’ samen met BMW. Voor de Chinese markt zet het bedrijf BMW 3- en
5-series in elkaar. Hetzelfde geldt voor een aantal Toyota-modellen. Onder
het eigen merk Zhonghua probeert Brilliance de Chinese markt te veroveren.

De AutoRai meldt desgevraagd eveneens in gesprek te zijn met Chinese
bedrijven, maar laat weten dat daar nog niets concreet uit is gerold. De
grote afwezigen in Detroit als Ferrari en Porsche, zullen volgend jaar wel
aanwezig zijn op de beurs in Amsterdam.

De definitieve lijst met exposanten voor de AutoRai wordt in december
bekendgemaakt. BMW ontbreekt hier in ieder geval op, maar deze fabrikant is
dan wel weer te bewonderen in Detroit.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl