Het Amsterdamse bedrijf Fixico heeft bij een investeringsronde twee miljoen euro opgehaald. Daarmee wil het bedrijf gaan uitbreiden: in Nederland en daarbuiten.
De belangrijkste nieuwe investeerder in Fixico is het Brits-Nederlandse Orange Growth Capital. De bestaande investeerders deden ook een nieuwe duit in het zakje. De totale investering komt met de nieuwe injectie uit op 2,6 miljoen euro, zo maakt het bedrijf donderdag bekend.
Fixico is het bedrijf van Derk Roodhuyzen (29) en Mark van Laar (27). In 2013 lanceerden de twee de gelijknamige autoschade-app. Met de applicatie kunnen autobezitters foto’s van cosmetische schade aan hun voertuig opsturen naar schadeherstellers. Vervolgens krijgen ze binnen een dag minstens drie offertes.
Inmiddels heeft Fixico een landelijke dekking van 456 schadeherstelbedrijven. In die periode groeide het aantal opgevraagde offertes naar meer dan 50.000. Vorig jaar bedroeg de groei van de opgevraagde offertes 450 procent. Het personeelsbestand omvat inmiddels 25 man en Fixico heeft tien vacatures uitstaan.
Wij spraken met oprichter Derk Roodhuyzen.
Wat ga je met die twee miljoen euro doen?
Roodhuyzen: "We gaan onze organisatie opschalen. Klaar maken voor Europa. De afdelingen IT, marketing, customersupport en operations zijn de afgelopen jaren al flink gegroeid. We willen in de landen waar we gaan uitbreiden projectteams opzetten. Het marketingbudget gaat omhoog. Het toetreden tot een nieuwe markt bij de uitbreiding naar het buitenland kost geld. Bovendien krijgen we er een nieuw kantoor bij."
Wat wordt het volgende land waar jullie voet aan de grond zetten?
"We zijn met verschillende partijen in gesprek. Maar er is nog niks dusdanig concreet dat we er al mee naar buiten kunnen komen. Duitsland is een voor de hand liggende keuze, omdat het ons buurland is en het grootste automotiveland. We praten ook met partijen in Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland. Met een aantal landen zijn we heel ver. Maar we hebben onze keuze nog niet gemaakt. We pakken onze uitbreiding land voor land aan. Voordat we de stap kunnen maken, zullen we in het betreffende land eerst een netwerk van schadeherstelbedrijven moeten opzetten."
Wanneer kunnen we een volgende stap verwachten?
"Na de zomer. We zijn nu volle bak bezig. We willen de zomerperiode gebruiken voor de voorbereiding, zodat we de eerste lancering in het buitenland in het najaar kunnen afronden."
Het aantal opgevraagde offertes groeide dus fors. Maken jullie al winst?
"Nee, nog niet. Het is lastig aan te geven wanneer we dat wel gaan doen. Het hangt helemaal af van onze expansiedrift. Uiteindelijk willen we in heel Europa werkzaam zijn. We kiezen er nu eerst voor om ons marktaandeel snel te vergroten en een grote speler in Europa te worden.
"Snelle groei en investeringen staan nu voorop. In Nederland hebben we momenteel één concurrent, Deukweg.nl. In Europa is er nog geen concurrent. Er zijn alleen enkele soortgelijke bedrijven die zich puur richten op het onderhoud van de motor. Dat is wat wij absoluut niet doen."
Wat is je grootste zorg? Waar lig je weleens wakker van?
"De buitenlandse expansie houdt me uiteraard bezig. De stap naar het buitenland is alsof je helemaal opnieuw begint. Hoe gaan we het allemaal doen? Het makkelijkste is om voor jezelf alles in kleine brokjes op te delen. Waar ik wel eens van wakker lig, is het constante gevecht om te groeien en tegelijk de juiste bedrijfscultuur en –structuur te behouden. Toen we begonnen deden we bijna alles zelf. Waren we overal bij betrokken. Het bedrijf groeit en verandert. Dat is nieuw voor ons. Daar lig ik wel eens wakker van."