- Autoruiten kunnen al bevriezen als het officieel nog boven nul is.
- Weerstations meten de temperatuur op 1,5 meter hoogte, maar dichter bij de grond kan het flink kouder zijn.
- Ook kunnen objecten als autoruiten sneller afkoelen dan de lucht, legt meteoroloog Johnny Willemsen uit.
- Lees ook: Kun je beter wandelen of rennen als het regent? Wetenschappers hebben daar eindelijk een antwoord op
Maandagochtend moesten in verschillende regio’s autoruiten worden gekrabd. Op sommige plaatsen vroor het, waaronder in De Bilt. Daar daalde de temperatuur maandag om 07.40 uur tot -0,2 graden, meldt Weer.nl.
Toch waren er ook veel plaatsen waar ruiten gekrabd moesten worden, terwijl de temperatuur nog boven het vriespunt lag. Autoruiten kunnen namelijk al bevriezen wanneer het nog enkele graden boven nul is.
“Tijdens een rustige nacht met opklaringen koelt het aardoppervlak af en wordt ook de lucht afgekoeld. Dit gebeurt van onderaf”, zegt meteoroloog Johnny Willemsen van Weeronline. “In heldere nachten met weinig wind kan het op 10 centimeter hoogte gemakkelijk vijf graden kouder worden dan op anderhalve meter hoogte, de officiële waarneemhoogte.”
Niet alleen het aardoppervlak verliest ’s nachts warmte, maar ook objecten zoals auto’s. Deze koelen vaak sterker af dan de lucht eromheen. De ruit van de auto wordt kouder dan de lucht en begint de lucht erboven af te koelen.
Koudere lucht kan minder vocht bevatten en daardoor ontstaan op een gegeven moment druppeltjes, waardoor de autoruit nat wordt. Als de ruit dan afkoelt tot onder nul bevriezen deze druppeltjes en vormt een ijslaagje.
Ook mogelijk: niet krabben terwijl het wel vriest
Er kan dus ijs op de autoruit ontstaan als het op gewone waarneemhoogte niet vriest, maar aan de andere kant hoeven de ruiten ook weer niet altijd gekrabd te worden als het vriest.
"Als de lucht heel droog is, kan het flink vriezen zonder dat er ijs op de autoruiten ontstaat. Er is dan simpelweg geen vocht om ijs van te maken", aldus Willemsen.
Ook als het vriest terwijl het bewolkt is, valt de ijsvorming vaak erg mee, omdat de autoruit dan niet of nauwelijks kouder wordt dan de lucht erboven.