De benzineaccijns gaat omhoog met één eurocent en ook de bijtelling voor de
lease-auto wordt hoger. Dat zijn enkele opvallende uitkomsten van het
kabinetsoverleg over de begroting voor 2008. Volgens een zeer goed
ingelichte bron in Den Haag zal de hogere benzineaccijns ongeveer 150
miljoen euro opleveren en de hogere bijtelling 50 tot 100 miljoen.
Die bedragen komen boven op de 150 miljoen euro van de al eerder
overeengekomen verhoging van de BPM. De Nederlandse automobilisten worden
volgend jaar dus voor 350 tot 400 miljoen euro extra aangeslagen. Dat is
gemiddeld minimaal 50 euro voor elk van de zeven miljoen personenauto’s die
in Nederland rondrijden.
Zo maak je het de oppositie natuurlijk wel erg makkelijk. Het kabinet heeft
moeite om uit de begrotingsbesprekingen te komen, dus schudden ze de
automobilist maar weer uit. “De auto als eeuwige melkkoe”, zie je VVD-leider
Mark Rutte al schuimbekken bij de interruptiemicrofoon. “De Nederlandse
automobilist kan weer opdraaien voor het gat in de hand van dit linkse
kabinet”.
Een logische reactie. Maar de plannen van het kabinet gaan verder dan
simpelweg verhogen van de autokosten – hoe goed dat op dit moment ook
uitkomt. Er zit wel degelijk een beleidsgedachte achter. De
lastenverzwaringen voor de automobilist passen in het beleid van vergroening
van de belastingen. Milieuonvriendelijk gedrag wordt zwaarder belast,
milieuvriendelijkheid wordt beloond. Zo ziet dit kabinet het graag.
De accijnsverhoging – wat je er ook van mag vinden – past in dit
beleid. Een SUV-rijder merkt daar veel meer van dan de bestuurder van een
ultrazuinige Matiz. Verhoging van de BPM is ook meer dan een
lastenverzwaring. Het coalitieakkoord noemt de maatregel
“milieudifferentiatie BPM schoon en zuinig”. Ook daar merken de zuinige
auto’s minder van dan de benzineslurpers. En mogelijk zit er aan de hogere
bijtelling van de lease-auto ook nog wel een groen randje.
Dat klinkt mooi. Maar met de lastenverzwaring rijdt het kabinet
zichzelf toch behoorlijk in de wielen. Met name voor minister Camiel
Eurlings van Verkeer en Waterstaat kunnen de maatregelen slecht uitpakken.
Deze minister is verantwoordelijk voor een van de meest ambitieuze projecten
van het kabinet: invoering van de kilometerheffing. In het coalitieakkoord
is afgesproken dat “de kilometerheffing (gedifferentieerd naar tijd, plaats
en milieukenmerken) in de komende kabinetsperiode zal worden ingevoerd”.
Essentieel daarvoor is dat de fragiele coalitie van twijfelende voorstanders,
die in 2005 in de Commissie Nouwen tot een eensluidend, positief advies
kwam, overeind blijft. Een partij als de ANWB, die toen instemde met de
kilometerheffing, zal de nieuwe lastenverzwaring mogelijk aangrijpen om die
steun te heroverwegen. Zonder steun van de ANWB, wordt het voor Eurlings erg
moeilijk om voor het einde van deze kabinetsperiode een kilometerheffing in
te voeren. Als de 3,8 miljoen leden van de ANWB het niet zien zitten komt er
niets van terecht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl