De sjieke gala-avond, een belangrijke netwerkbijeenkomst, is geschrapt. En "de
productfocus gaat boven de merkfocus”, aldus Fernand Molenschot van de RAI
Vereniging. Van 31 maart tot en met 11 april staan de auto’s van
verschillende merken naast elkaar in categorieën als stad & compact, cabrio
en luxe auto’s.

Niet alle merken kunnen zich vinden in de nieuwe koers. Belangrijke merken als
Peugeot, Renault, Fiat, Daihatsu en Mitsubishi staan vooralsnog niet op de
lijst van deelnemers. Volgens de organisatoren is desondanks 70 procent van
de markt vertegenwoordigd.

Waar auto- en motorshows elders in de wereld worden afgelast, maakte de
organisatie van de AutoRAI dus een andere keuze. "Alleen in de Tweede
Wereldoorlog ging deze beurs niet door”, aldus directeur Peter Janssen van
de RAI Vereniging. "Juist nu moeten we als industrie laten zien dat de beurs
gewoon doorgaat.”

Spannende tijden voor autobranche
Janssen sprak van een boeiende tijd voor de branche. "In Nederland doen we het
helemaal niet zo slecht. Dat neemt niet weg dat het consumentenvertrouwen
een flinke deuk heeft gekregen, met name na 1 oktober.”

2008 Was voor de branche geen slecht jaar. Volgens de prognoses van RAI
Vereniging en Bovag zouden er ongeveer 487.000 verkocht worden, maar tot en
met november waren dat er al bijna 493.000. De laatste tijd is het aantal
aankopen van nieuwe auto’s wel flink gedaald. "En dat zal in de eerste
maanden van 2009 ook nog wel zo zijn”, voorziet Janssen.

Enige tijd geleden hebben RAI Vereniging en Bovag een prognose opgesteld voor
2009. Komend jaar zouden 475.000 nieuwe auto's moeten kunnen worden
verkocht. "Die prognose is een paar maanden oud en sindsdien zijn we niet
optimistischer geworden'', aldus Janssen. Je weet niet hoe lang de dip gaat
duren en hoe diep hij zal zijn. Maar er zal toch weer een impuls komen. Als
de verkopen weer aantrekken, moet de prognose volgend jaar haalbaar zijn.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl