- Op de jaarlijkse techbeurs CES in Las Vegas eisen automotive-bedrijven steeds meer aandacht op.
- Dit jaar draait het bij veel automerken om artificial intelligence (AI), maar ook introduceren enkele merken compleet nieuwe conceptmodellen.
- Business Insider Nederland zet de belangrijkste aankondigingen op een rij en geeft je daarmee een blik in de toekomst van autorijden.
- Lees ook: Van pratende avatars tot vliegende auto’s: dit zijn de belangrijkste trends op techbeurs CES
CES, ’s werelds grootste consumentenelektronicabeurs, stelt ons jaarlijks voor aan de nieuwste innovaties op het gebied van keukenapparaten, tv’s, speakers, computergerelateerde accessoires én alles op vier wielen.
Met de opkomst van de elektrische auto, die steeds meer begint te lijken op een iPad op wielen, hebben autofabrikanten elk jaar meer snufjes die ze graag in Las Vegas tonen. Dit jaar draait het, hoe kan het ook anders, vooral om artificial intelligence (AI) en de software daar omheen.
Naast het AI-geweld hadden onder andere Bosch, Kia, Honda en Togg ook nog andere dingen te melden.
Business Insider Nederland zet de belangrijkste automotive-aankondigingen van CES hieronder op een rij. Voor het gemak zijn deze opgedeeld in drie onderdelen: laders en accessoires, platforms en modellen en AI en software.
Laders en accessoires
Bosch toont een nieuwe robotarm en automatisch parkeren
Een van de grote nadelen aan autorijden is dat je moet tanken of moet laden. Daarbij moet je uit de auto stappen, een slang of kabel vastpakken en deze in de auto steken. Vervolgens moet je in de buitenwereld wachten.
Als het aan Bosch ligt, is dat verleden tijd. Het toont op CES een robotarm die dit vervelende klusje van je overneemt. Je parkeert je auto naast de arm en de rest gaat vanzelf.
Als het aan de Duitsers ligt, hoef je niet eens zelf te parkeren. Onderdeel van het laadproces is iets wat het bedrijf ‘Automated Valet Charging’ noemt. Daarbij rijdt de auto zelf naar de parkeerplaats, waar hij aan de lader geplugd wordt.
Valeo zet in op draadloos laden
De Franse auto-onderdelenproducent Valeo ziet het laden in de toekomst wat anders dan Bosch. Volgens het bedrijf stappen we allemaal over op draadloos laden. Je auto parkeren boven een draadloze lader en klaar is kees.
Het nieuwe auto-onderdeel is de helft lichter dan de huidige standaard. Dat is belangrijk, want hoe zwaarder de auto, hoe minder de actieradius. Ook gaat laden snel en is er slechts sprake van 10 procent verlies.
Ook presenteert het bedrijf nieuwe software waarmee de actieradius van een EV beter voorspeld kan worden en er tot wel 24 procent verder mee gereden kan worden op een volle acculading. Ook zou het de levensduur van het accupakket verlengen.
Platforms en modellen
Kia toont een nieuw PV5-platform voor meerdere bedrijfswagens
Een nieuw onderstel waar je meerdere vormen van (schattige) bedrijfsauto’s op kunt realiseren. Kia denkt dat dit in de toekomst een goed idee is. Het toonde daarom het modulaire PV5-platform.
Dat start als een vierwieler die afgeleverd wordt met alleen de cockpit. Met andere woorden: vier wielen en een plek om te zitten. De achterkant van de auto is helemaal leeg, maar kan uitgerust worden met meerdere modules.
Dat klinkt zoals het bij veel huidige bedrijfswagens ook werkt. Je koopt een basismodel en kiest vervolgens voor een laadbak of een andere configuratie. Maar het idee van Kia is net wat anders, want de opzetstukken, die het ‘life modules’ noemt, zitten niet permanent vast. Ze worden mechanisch en met elektromagneten op hun plek gehouden, waardoor je de auto in theorie kan blijven aanpassen voor andere doeleinden.
Kia geeft als voorbeeld een PV5 die je overdag als taxi kunt gebruiken en ’s nachts tot bezorgbus kunt ombouwen.
Na de introductie van de PV5 komen er ook een PV1 en PV7. Die zijn respectievelijk kleiner en groter en zijn dus ook op andere manieren te gebruiken. Kia hoopt de fabriek voor de PV5 in 2025 klaar te hebben.
Het Turkse Togg toont een ‘smart device’
Turkse autofabrikant Togg wil blijkbaar geen autofabrikant zijn. Op de CES toonde het naar eigen zeggen namelijk geen tweede automodel, maar een ‘smart device’. Hoe je het ook mag noemen, als het eruit ziet als een auto, dan is het een auto. In dit geval het tweede volledig elektrische model van de fabrikant: de T10F.
De Turken houden nog wel een kleine slag om de arm, want het zou hier gaan om een productieklaar model waarmee het nog tests gaat doen voordat de productie daadwerkelijk start. Hij zou dus nog kunnen veranderen voordat hij uiteindelijk op de Europese markt verschijnt.
Qua specificaties is er nog weinig definitiefs bekend. Togg heeft voor ogen om drie modellen uit te brengen: de RWD Standard Range, de RWD Long Range en de AWD Long Range.
De Standard Range is de enige met een accupakket van 52,4 kWh. De andere twee krijgen 88,5 kWh mee. Daardoor kan de SR slechts 350 km op een volle accu afleggen en doen de RWD LR en AWD LR respectievelijk 600 en 530 km op een accu. Let wel: dit zijn cijfers afkomstig van interne tests van Togg, er is nog geen WLTP aan te pas gekomen.
Laadsnelheden toppen af op een respectabele 180 kW aan de DC-lader. AC kan tot 22 kW geladen worden. Ook kan de auto ingezet worden als mobiele batterij, want hij zou uiteindelijk V2L-technologie mee moeten krijgen.
Oh, en voor we het vergeten: Togg beveiligt de gegevens van de eigenaar in de blockchain.
Honda presenteert nieuwe, elektrische conceptmodellen
Honda heeft wat in te halen als het om elektrificatie gaat. Het heeft plannen om dat te doen en toont dat aan met een nieuw conceptmodel. Daarbij is waarschijnlijk met een schuin oog gekeken naar de vormgeving van een bekend Italiaans sportwagenmerk.
Honda, dat voor de gelegenheid ook een nieuw logo introduceerde, stelt dat het voor de elektrische auto’s helemaal opnieuw gaat beginnen. De twee modellen vertegenwoordigen een nieuw design dat we over de hele lijn moeten gaan terugzien.
Vooralsnog verwacht Honda alleen de Saloon in productie te nemen tegen 2026. Voor de Space-Hub, oftewel het busje, heeft het bedrijf nog geen plannen. Ook specificaties van beide modellen werden niet gedeeld.
AI en overige software
ChatGPT in je volkswagen
Het was natuurlijk te verwachten: een autofabrikant die ChatGPT in het infotainmentsysteem gaat verwerken. Volkswagen is de eerste die dat daadwerkelijk op gaat pakken en verwerkt het in het al bestaande IDA-systeem, wat ervoor moet zorgen dat het niet alleen beter werkt, maar dat het ook meer kan en dat je zelfs gezellig kunt kletsen met je VW.
Het leuke eraan is dat VW dit alles in het tweede kwartaal van dit jaar gaat uitrollen naar al bestaande modellen. Heb je nu een ID.3, dan heb je ergens in de lente dus ook ChatGPT in je auto. De upgrade zal beschikbaar worden voor de ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, Tiguan, Passat en Golf.
Naast AI introduceert BMW ook teleparkeren en meer gaming
Volkswagen is niet de enige die generatieve AI integreert in het infotainmentsysteem. BMW doet het ook, maar kiest daarbij voor het taalmodel van Amazon.
Daarnaast maakt het het ook mogelijk om meer en beter te gamen op je BMW. Binnenkort kun je externe controllers aansluiten en daarmee ook multiplayer games spelen. Je moet toch wat doen tijdens het laden van je i5.
Een andere update die er volgens BMW aan zit te komen is teleparkeren. Nee, dat is niet dat je iemand moet bellen om je auto te laten parkeren, maar het laten parkeren van jouw BMW door iemand op afstand. Als autonoom parkeren niet lukt, kan iemand achter een computer met een stuur, pedalen en meerdere schermen de controle over de auto overnemen en deze met beeld vanuit de vele camera’s van de vierwieler veilig naar een parkeerplek sturen. Bezoekers op de CES konden de technologie zelf proberen.
Als laatste denkt BMW dat augmented reality een toekomst heeft in auto’s. Het werkt aan AR-brillen die informatie aan de bestuurder weergeven zoals informatie over wegsituaties en navigatie.
Mercedes laat muziek zich aanpassen aan jouw rijstijl
Een van de bijkomstigheden van elektrisch rijden is het gebrek aan geluid van onder andere de motor. Dat biedt mogelijkheden om dat gat in te vullen met zelfgemaakte motorgeluiden, of futuristische geluiden die reageren op de input van de bestuurder.
Mercedes toont op de CES hoe zoiets nog een stapje verder kan gaan: muziek die reageert op de rijstijl. Door het muzieksysteem te koppelen aan meerdere sensoren in de auto, kan hij bepalen welk deuntje het beste bij de gelegenheid past.
Mercedes ziet dat als volgt: een relaxende lo-fi soundtrack als de ruitenwissers aan staan en een upbeat EDM-track als er wat actiever gestuurd wordt. In eerste instantie heeft het artiest will.i.am gestrikt voor het creëren van een zogenaamde 'soundscape' die zich kan aanpassen aan verschillende inputs. Maar ben je geen fan van de man, dan zou dat geen probleem moeten zijn, want Mercedes nodigt alle artiesten uit om muziek te maken voor het systeem.
Sony en Honda willen nog meer software in de Afeela
Vorig jaar toonde Sony en Honda gezamenlijk hun eerste automerk: Afeela. Het eerste model ervan staat gepland voor productie vanaf 2025 en gooit niet heel hoge ogen op technisch gebied met een maximale laadsnelheid van 150 kW DC en 11 kW AC.
Naast wat kleine updates aan de styling van de auto leek het grootste nieuws dat de Afeela bestuurbaar is met een PS5-controller. De auto werd tijdens de presentatie daarmee het podium opgereden, hoewel er wel bij gezegd werd dat het alleen voor deze demo werkte. Wellicht was het een verwijzing naar het feit dat de auto in de PlayStation-game Gran Turismo zal verschijnen.
Ondertussen liet het bedrijf weten dat het onder meer de ADAS-systemen in de auto wil verbeteren met AI. Ook wordt kunstmatige intelligentie op nog meer softwareontwikkeling ingezet in de nabije toekomst.