Het is niet eens zo heel lang geleden dat voor het laatst een automerk ten
onder ging. In 2005 ging de Britse fabrikant MG Rover failliet. De
Nederlandse autowereld heeft dus ervaring op kunnen doen met het omvallen
van automerken.
Wordt mijn auto nog geleverd?
Als het bedrijf omvalt, dan worden er ook geen auto’s meer verscheept naar
Nederland. De Nederlandse MG Rover-dealers hadden hiervoor een oplossing
bedacht. Zij verzamelden hun voorraden in een grote pool, om daaruit alsnog
zoveel mogelijk bestelde auto’s te leveren. De keus was daardoor wel
beperkt.
Kan ik nog onderdelen krijgen?
Autobezitters hoeven zich geen zorgen te maken over het vervangen van
auto-onderdelen. "Garagehouders kunnen met de huidige voorraden nog
járen vooruit", zegt Koos Burgman, algemeen directeur van de
Bovag.
Niet alleen hebben de fabrieken nog grote voorraden liggen, ook
demontagebedrijven hebben heel veel tweedehands spullen. Zij vernietigen
auto’s niet, maar halen alle bruikbare onderdelen eruit om opnieuw te
verkopen.
"Autofabrieken zijn assemblagelijnen geworden", zegt Burgman. "De
onderdelen komen van toeleveranciers die aan verschillende fabrieken leveren
en nog blijven bestaan." Kortom, voorlopig blijft de auto wel rijden.
Wie doet het specialistische onderhoud?
Harold Bresser van importeursvereniging RAI maakt zich geen zorgen over het
onderhoud. "Na het omvallen van Rover sprongen er allerlei lieden in
het gat die zich ineens Rover-specialist noemden."
Dat waren geen officiële Rover-garages, maar garagehouders die voorraden
onderdelen opkochten en zich toelegden op het specialistische onderhoud.
Bresser verwacht dat dit, in het geval van het omvallen van Saab of Opel,
opnieuw gebeurt.
Hoe zit het met mijn garantie?
De garantie is een lastigere kwestie. Die wordt namelijk verstrekt door het
bedrijf dat de auto levert: de fabrikant. Als de fabrikant ophoudt te
bestaan, dan houdt in principe de garantie ook op.
Dat was het geval bij MG Rover. Toen hebben echter de Bovag, de Nederlandse
Dealer Associatie, de MG Rover-dealers en verzekeraar Bovemij samen een
fonds opgericht, waardoor alle Rover-bezitters nog twee jaar garantie kregen
op hun auto. Ze konden zichzelf bijverzekeren voor een derde jaar. Die
garantie gold echter alleen voor particuliere autobezitters, niet voor
zakelijke rijders.
Harold Bresser van de RAI durft geen uitspraak te doen over de gevolgen voor
de garantie van autobezitters, indien Saab of Opel om zou vallen. "Als
een bedrijf het merk overneemt, zou het ook de garantieverplichting over
kunnen nemen." Het lijkt hem echter niet waarschijnlijk.
Gaat mijn bijtelling omlaag?
Het is logisch om te veronderstellen dat de waarde van een auto daalt, als de
fabrikant failliet gaat. De garantie vervalt en het is lastiger om aan
onderdelen te komen. En als de waarde daalt, daalt ook de bijtelling.
Juridisch
blijkt dat echter niet zo te werken. De rechtbank in Den Haag bepaalde in
2005 dat de cataloguswaarde van een Rover nog steeds dezelfde was, ondanks
het faillissement van het bedrijf. Dus helaas, uw bijtelling blijft gewoon
hetzelfde.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl