Dieselauto’s moeten snel veel schoner worden. Maandagavond verwierp de bevoegde milieucommissie van het Europees Parlement het besluit van de Europese lidstaten om de industrie meer tijd te geven om zich aan te passen aan nieuwe uitstootnormen.
Vanaf september 2017 wordt namelijk de Real Driving Emissions-test ingevoerd, die de werkelijke uitstoot moet meten in plaats van laboratoriumtests. De EU-landen willen een overgangsfase waarin het is toegestaan de uitstootnorm van stikstof van 80 milligram per kilometer met 110 procent te overschrijden.
Het EU-parlement sprak hier schande van en denkt dat een overschrijding van 20 procent meer dan voldoende is. Het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie stond een overschrijding tot 2019 met 60 procent toe.
EU-lidstaten als Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Italië willen echter hun industrie beschermen. Nederland was tegen de afzwakking.
Europees Parlement op de bres voor strengere dieselnorm
Nu de milieucommissie het besluit heeft verworpen, moeten alle Europarlementariërs er zich nog over uitspreken. Dat zal begin 2016 gebeuren. Als het hele EP ook tegen de plannen stemt, is het wetsvoorstel van tafel en moet de Europese Commissie met een nieuw voorstel komen. Doorgaans volgen de parlementariërs het stemgedrag van de bevoegde commissie.
Het imago van de auto-industrie kreeg dit jaar een forse deuk nadat bekend was geworden dat Volkswagen jarenlang wereldwijd 11 miljoen dieselauto's heeft verkocht die waren uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van schadelijke gassen in laboratoriumtests veel lager uitvalt dan in de praktijk.
GroenLinks is blij dat de milieucommissie een stokje steekt voor het "beschamende akkoord". "Een absurde deal", zo sprak Europarlementariër Bas Eickhout. "Na jarenlange fraude zouden autofabrikanten nu beloond worden door normen bij te stellen."
Het CDA benadrukt dat er veel meer druk komt te liggen op andere sectoren, als autoproducenten meer ruimte krijgen om onder het nationale stikstofplafond te blijven. D66 vindt het onacceptabel wanneer autofabrikanten de dieselnormen blijvend aan hun laars zouden lappen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl