- Tijdens de toonaangevende autobeurs in München vielen begin deze maand twee dingen op: de opmars van Chinese merken én de nadruk op snelladen van elektrische auto’s.
- Veel merken, waaronder BMW en Mercedes, presenteerden nieuwe technologieën die het mogelijk maken om elektrische auto’s binnen enkele minuten honderden kilometers aan actieradius te geven.
- Gelet op de snelle technologische ontwikkelingen is het de vraag wat verstandig is, als je overweegt een elektrische auto te kopen.
- Lees ook: Dit zijn 7 opvallende elektrische auto’s die dit jaar nog in Nederland uitkomen
Begin deze maand viel tijdens de Duitse autobeurs IAA één ding niet te ontkennen: de opmars van de Chinese merken. Maar daarnaast werd er nog iets duidelijk: automerken zetten zwaar in op elektrische auto’s die heel snel 400 kilometer aan actieradius kunnen bijladen.
Snelladen kennen we natuurlijk al langer, maar is nog lang niet voor elke elektrische auto weggelegd. Dat is voor de dagelijkse kleine ritjes geen probleem, maar wordt toch een irritatiepunt als je met je elektrische auto op vakantie wilt.
Het is dan ook een veelgehoorde kritiek dat probleemloos naar Zuid-Frankrijk rijden, een lastige opgave is voor eigenaren van elektrische auto’s. Sommigen huren er zelfs een benzineauto voor.
Op die zorg rond elektrisch rijden lijken Europese automakers in te springen. Vrijwel zonder uitzondering werd er tijdens de autobeurs in München gesproken over laadtijden van 10 tot 15 minuten voor 400 kilometer extra actieradius.
Niet alleen autofabrikanten strooiden met die cijfers, ook een van de grootste accufabrikanten ter wereld, het Chinese CATL, presenteerde vol trots een snelladende LFP-accu.
Duitse autofabrikanten zoals BMW en Mercedes toonden conceptmodellen die, dankzij een nog in ontwikkeling zijnde nieuwe aandrijflijn met een nieuw accupakket, op papier binnen enkele minuten honderden kilometers actieradius kunnen bijladen.
Sneller laden elektrische auto
Wat hebben al deze modellen gemeen? Geoptimaliseerde elektromotoren, verbeterd warmtemanagement en een 800 Volt-architectuur. Dat laatste is vooralsnog alleen bij duurdere elektrische auto's zoals de Porsche Taycan te krijgen. De Amerikaanse autofabrikant Lucid doet er als enige nog een schepje bovenop met een 900 Volt-architectuur.
Waarom is dat voltage van belang? Heel simpel: hoe hoger het voltage, hoe efficiënter het accupakket kan laden. Ook hebben dit soort systemen met hogere voltages minder problemen met warmteontwikkeling, wat weer bijdraagt aan efficiëntie.
De overstap naar 800 Volt-architectuur lijkt dan ook de hoofdreden voor de ineens vrij korte laadtijden van nieuwe modellen die op de markt komen. Al moet je er wel rekening mee houden dat het vooral gaat om conceptmodellen waarbij cijfers niet zoveel betekenen.
De 750 kilometer actieradius die Mercedes claimt te halen met de CLA zegt dan ook niet veel, aangezien de uiteindelijke versie van de CLA die op de markt komt, sterk kan afwijken van het op de autoshow in München gepresenteerde conceptmodel - al vermoeden we dat het ontwerp van het conceptmodel in grote lijnen overeen komt met het productiemodel.
De nieuwe LFP-batterij van de Chinese accufabrikant CATL verdient een aparte vermelding, want de cijfers waarmee het Chinese bedrijf strooit, zeggen eigenlijk helemaal niets. Een los accupakket binnen 10 minuten opladen, zodat er weer 400 kilometer mee gereden kan worden, zegt natuurlijk niets, als je niet weet in welke auto het accupakket zit.
Stel bijvoorbeeld dat de batterij in een vrachtwagen wordt gemonteerd, dan is die 10 minuten laden wellicht maar goed voor 100 kilometer actieradius.
Dat wil niet zeggen dat CATL niets te melden had. Het Chinese bedrijf koos alleen voor wat ongelukkige cijfers om mee te communiceren. Wat het Chinese accufabrikant eigenlijk wilde zeggen is dat ze enkele nadelen van de LFP-batterij hebben kunnen wegwerken, waardoor hij bijvoorbeeld onder koude omstandigheden ook sneller kan laden en beter presteert.
Waarom krijgt snelladen nu pas meer aandacht?
Zoals opgemerkt zijn er al auto’s met een 800 Volt-architectuur. Het is dus geen nieuwe technologie. Dat roept de vraag op waarom heeft het zo lang geduurd voordat autofabrikanten daar zwaarder op zijn gaan inzetten.
De reden hiervoor is dat een 800 Volt-systeem gecompliceerder, duurder en groter is dan een 400 Volt-systeem. Het vereist een compleet nieuw platform voor de bouw van elektrische auto's.
In de haast om over te gaan op elektrische aandrijving, kozen veel fabrikanten daarom voor het makkelijkere 400 Volt-systeem. Niet alleen was het goedkoper, maar was ook makkelijker in bestaande auto’s te verwerken.
Zoals je nu ziet bij de aankondigingen van diverse autofabrikanten, komen de merken met compleet nieuwe platformen die het 800 Volt-systeem ondersteunen en als basis dienen voor veel toekomstige vierwielers. In het geval van BMW’s Neue Klasse moeten er ten minste 6 auto’s op gebouwd worden. Maar een exact aantal en de timing hiervan is nog niet bekend.
Dat 800 Volt nu pas de standaard lijkt te worden, is dus vooral een kwestie van timing en schaal. Het kost tijd om een compleet nieuw platform te ontwikkelen en het kost nog meer tijd om dat kostentechnisch aantrekkelijk te maken.
Misschien had de Mercedes CLA met 800 Volt-architectuur enkele jaren geleden evenveel als een Porsche Taycan moeten kosten. Dan was hij bij voorbaat natuurlijk gedoemd te falen.
Wegnemen van 'actieradiusangst' bij klanten
Het verbeteren van snelladen is een belangrijke stap om twijfels bij sceptische autokopers weg te nemen. Die willen het gevoel hebben dat honderden kilometers aan actieradius bijladen vergelijkbaar wordt met even stoppen bij het tankstation om wat liters peut in de tank te gooien.
Hoewel dit een positieve ontwikkeling is, want sneller is altijd beter, heeft de opmars van snelladen wel bredere gevolgen. Snelladen drukt bijvoorbeeld veel zwaarder op het toch al krakende stroomnetwerk waar we nu allemaal op leunen.
Ook heeft 800 Volt een andere laadinfrastructuur nodig dan 400 Volt en dat vergt aanpassingen. Gelukkig wordt die al op grotere schaal uitgerold, waardoor er steeds meer snelladers op meer plekken te vinden zullen zijn.
Anderzijds is snelladen ook niet altijd even goed voor de accu van de auto. Sneller laden gaat nu eenmaal gepaard met snellere slijtage van het accupakket. Zoals keer op keer door experts wordt gezegd, zou snelladen iets moeten zijn dat je sporadisch doet. Iets wat je helpt om de thuislader of de lader in de woonwijk te halen.
Maar hierbij kijken we wellicht een beetje te dicht bij huis. In Nederland zijn de afstanden die we dagelijks afleggen kort. In landen als Duitsland en daarbuiten, nemen deze al snel toe. Steden liggen daar toch verder van elkaar en dan is snel kunnen laden ineens een heel fijne optie om te hebben.
Moet ik nu wachten met de aanschaf van een elektrische auto?
Als er over twee jaar een stortvloed aan 800V-voertuigen verschijnt, is het dan verstandig om nu over te stappen op een elektrische auto met een 400 Volt-architectuur? Als je echt naar de toekomst kijkt, dan zou je kunnen stellen dat een elektrische auto met een minder efficiënte techniek inderdaad geen slimme keuze is. Maar in de praktijk hoeft het niet heel verschil te betekenen.
Neem Tesla als voorbeeld. Dit merk heeft op papier nog steeds enkele van de hoogste laadsnelheden, maar de auto’s werken allemaal op een 400 Volt-architectuur. En ook de geschetste laadsnelheden van de aankomende 800 Volt-voertuigen liggen rond het niveau dat Tesla nu haalt, namelijk 250 kW-piek.
We hebben het hier natuurlijk over cijfers op papier. Of die in de praktijk gehaald worden, weten we pas over twee jaar. Pas dan kunnen de laadsnelheden in de echte wereld getest worden.
Of je daarop moet wachten is een beetje te vergelijken met de vraag of je moet wachten met het inruilen van huidige iPhone voor een iPhone 15, omdat er over twee jaar een iPhone 17 op de markt. Dat is sterk afhankelijk van je individuele voorkeur.