• Topman Carlos Tavares van autobedrijf Stellantis zegt dat fabrikanten een lastige tijd tegemoet gaan, als de overgang naar elektrisch rijden vertraagt.
  • Dit komt vooral doordat de autobouwers moeten investeren in zowel de ontwikkeling van reguliere, alsook elektrische auto’s.
  • “Het uitrekken van de overgang naar elektrische auto’s is een grote valkuil”, aldus Tavares.
  • Lees ook: BMW ziet Chinese autoverkoop zwaar dalen, ook Mercedes-Benz verkoopt er fors minder auto’s

Autofabrikanten lopen in de val als de overgang naar elektrische voertuigen vertraagt. Dat zegt CEO Carlos Tavares van Stellantis tegen zakenkrant Financial Times. Stellantis is het moederbedrijf van automerken als Chrysler, Fiat, Jeep, Maserati en Peugeot.

“Het oprekken van de transitie naar elektrische auto’s in een grote val”, zei Tavares. Dat heeft volgens hem te maken met het feit dat autofabrikanten gedurende de overgangsperiode moeten blijven investeren in zowel auto’s met verbrandingsmotoren alsook elektrische aandrijving. “Als je de transitie oprekt, vervang je de oude wereld niet voor de nieuwe. Je voegt het nieuwe toe aan het oude.”

Met die uitspraak gaat Tavares in tegen een groot deel van de Europese auto-industrie, die juist aan het lobbyen is voor een langere transitieperiode dan de Europese Unie heeft voorgesteld. Op dit moment staat nog vast dat er vanaf 2035 alleen nog nieuwe elektrische auto’s verkocht mogen worden.

Het oprekken van deze deadline zou de auto-industrie ademruimte geven, nu de vraag naar elektrische voertuigen begint af te nemen en mensen eerder voor een hybride aandrijving kiezen.

Europese verkoop elektrische auto's verloopt moeizaam

Volgens de Europese brancheclub ACEA werden er in augustus 44 procent minder elektrische auto's geregistreerd dan in dezelfde maand vorig jaar. Die dip werd vooral veroorzaakt door Duitsland, waar er 69 procent minder elektrische auto's op kenteken werden gezet.

Analist William Roberst van databureau Rho Motion vertelde Business Insider dat de gigantische daling vooral te wijten is aan het feit dat de Duitse overheid vorig jaar december besloot alle subsidies voor elektrische auto's stop te zetten.

Analist Dylan Khoo van onderzoeksbureau ABI Research verklaarde daarnaast dat het gebrek aan betaalbare elektrische auto's ook bijdraagt aan de mindere interesse in elektrisch rijden. "Slechts een handjevol modellen is geschikt voor de massa en zelfs die zijn nog veel duurder dan vergelijkbare brandstofmodellen", aldus Khoo.

Naast de teruglopende vraag naar elektrische auto's, hebben westerse autofabrikanten ook te maken met toenemende concurrentie uit China. Merken als BYD, Xpeng en Nio timmeren hard aan de weg om gevestigde merken te worden.

LEES OOK: EU-landen steunen hogere importheffingen op elektrische auto’s uit China, tot ergernis van Duitsland