Het belang van kleur ontgaat ook autodieven niet.
De reden? De kleur van een personenwagen heeft onmiskenbaar invloed op de occasionwaarde en daar zijn dieven gevoelig voor, blijkt uit onderzoek van de Tilburgse econoom Ben Vollaard, voor de Nederlandse automarkt.
Onopvallende kleur
Nederlandse kopers van nieuwe auto’s gaan grosso modo voor drie kleuren: zwart, blauw en zilvergrijs – die zijn samen goed voor 80 procent van de verkopen. Veel minder populair zijn groen, geel rood en oranje en roze.
Gevolg van deze primaire keuze is dat auto’s met populaire kleuren op de tweedehandsmarkt meer opleveren.
Op basis van data van de populairste automerken in Nederland en diefstalgegevens tussen 2004 en 2008 blijkt dat wagens met een zwarte,
blauwe of zilvergrijze kleur veruit de meeste kans maken om te worden gestolen, stelde econoom Vollaard vast.
Roze taboe bij dieven
Omgekeerd verkleint een gele of rode autokleur de kans op diefstal. De meest afschrikwekkende kleur voor autodieven is echter roze: er was geen enkele
gerapporteerde diefstal van een wagen met die kleur de afgelopen jaren.
Een auto met een ongewone kleur heeft wel andere nadelen. Vollaard stelt, op basis van anekdotische gegevens, dat de tweedehandswaarde zo'n 5 tot 10
procent wordt gedrukt - het gaat al gauw om duizend euro.
Aan de andere kant: wie bewust een auto met een afwijkende kleur koopt, kan het zich dus makkelijker veroorloven extra uitgaven voor autobeveiliging achterwege te laten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl