De RAI Vereniging wil dat 30 kilometer per uur de nieuwe snelheidsnorm wordt binnen de bebouwde kom. Dat is volgens de belangenorganisatie nodig om het aantal slachtoffers in het verkeer verder terug te dringen. Bovendien beperkt het ook de geluidsoverlast.
De afgelopen jaren is het aantal dodelijke slachtoffers op een 50 km/uur-weg binnen de bebouwde kom gedaald, maar dat is volgens voorzitter Steven van Eijck nog lang niet voldoende. Het aantal (zwaar)gewonden neemt juist toe. RAI Vereniging, die de belangen behartigt van fabrikanten en importeurs van onder meer auto’s en motorfietsen, stelt dat ongeveer een derde van alle ongevallen met dodelijke afloop (mede) komt door een te hoge snelheid.
Uit onderzoek naar de invoering van 30 km/uur-zones in de periode 1998-2008, blijkt dat er naar schatting 51 tot 77 minder doden zijn gevallen.
Er komen steeds meer soorten gemotoriseerde en elektrische voertuigen in het verkeer. Ouderen blijven ook steeds langer mobiel. Van Eijck: “Willen we al dit verkeer veilig door de stad loodsen, dan moet de snelheid op de weg omlaag.”
De toekomst van stedelijke mobiliteit staat maandagavond centraal tijdens het jaarlijkse RAI Mobiliteitsdiner in Den Haag. Mensen uit politiek, overheid en mobiliteitsbranche gaan met elkaar praten over bereikbare, veilige, schone en leefbare steden. Gastspreker is de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven.