Het voorportier op een kiertje, buik inhouden en dan hopen dat het lukt. Auto’s zijn het afgelopen decennium fors gegroeid, maar de standaard parkeerplek niet.

Om hun auto uit te kunnen komen moeten automobilisten in parkeergarages steeds meer de adem inhouden. De auto groeit maar de parkeervakken groeien niet mee.

Het resultaat; ergernis, gehannes met kinderen en kinderwagens en een toename van het aantal schadegevallen variërend van krassen, kapotte spiegels en deuken. En mensen die slecht ter been zijn komen helemaal niet meer uit hun auto.

Autobesitas: auto 9 centimeter breder

Tussen 2000 en 2010 is de auto gemiddeld 9 procent breder geworden en 4 procent langer, heeft de Duitse krant Bild laten berekenen door autoclub ACE.

Veel middenklasse auto’s zijn vandaag de dag zelfs breder dan 2 meter, terwijl de parkeervakken sinds de jaren 70 geen centimeter zijn gegroeid. De afmeting blijft gereguleerd op 2,30 breed en 5 meter lang en daar wil de club verandering in zien.

"De huidige afmetingen zijn alles behalve familievriendelijk maar wel een werkverschaffingsprogramma voor garages", aldus de club. Nieuw parkeervakken moeten minstens 2,50 meter breed zijn en bij het ombouwen van oude garages moeten drie plekken worden samengevoegd tot twee, aldus ACE woensdag in Bild.

Overigens hebben Nederlandse automobilisten het geluk dat hier vooral heel veel kleine auto's worden verkocht. Weliswaar zijn de kleintjes in het wagenpark ook in omvang gegroeid, maar ze passen nog prima op de standaard parkeerplek.

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl