Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.
De nettowinst bedroeg 15 miljoen euro. Dat is drie keer zoveel als in
het jaar ervoor. De omzet steeg voor het eerst tot boven de twee miljard
euro.
In 2007 werden via Kroymans zo’n 45.000 auto’s verkocht. De onderneming
verkoopt met name auto’s van merken als Nissan, Volvo, Opel, Suzuki, Ford en
Ferrari in Nederland, België en delen van Duitsland.
Het concern, dat ongeveer vierduizend mensen in dienst heeft, importeert
verder automerken in 27 Europese landen. In Nederland gaat het onder meer om
Saab, Ssangyong, Kia, Alfa Romeo en Jaguar.
In andere landen betreft het met name de import en distributie van de
Amerikaanse merken Cadillac, Hummer en Corvette. Met die activiteit boekte
het bedrijf voor het eerst in vijf jaar winst, vertelde topman Guy Demuynck
tijdens de toelichting op de jaarcijfers.
Ook de lease- en financieringsactiviteiten en de divisie onderdelen import en
distributie vertonen sterke groei. De leaseportefeuille bestaat inmiddels
uit 23.000 contracten. Kroymans zoekt naar overnamekandidaten onder
leasemaatschappijen om de groei te versnellen.
Aandeelhouder Frits Kroymans verwacht dit jaar voor de onderneming een
stijging van de afzet van het aantal auto's met 5 procent. "We zitten vol
ambitie. Na een jaar van redelijke consolidatie voorzien we voor 2008 een
behoorlijke winsttoename,'' aldus Kroymans, die alle aandelen van het
bedrijf bezit.
Het concern blijft gestaag groeien. Onderhandelingen over distributie in de
Benelux worden gevoerd met autofabrikanten in zowel China als India. Volgens
Demuynck zijn met name de besprekingen met het Indiase Tata vergevorderd.
Hij acht de kans groot dat deze fabrikant, die onlangs de prestigieuze
merken Jaguar en Landrover heeft overgenomen van Ford, al in 2009 zijn
Europese debuut zal maken. De besprekingen met Chinese fabrikanten zijn
volgens Demuynck minder vergevorderd.
Vanwege het groeiende belang van de automotive industrie in China en
India opent Kroymans halverwege april een nieuw kantoor in Peking. Demuynck:
"Kwaliteit is voor ons zeer belangrijk, wij zitten daarom graag dicht bij de
bron.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl