- Er komt voorlopig geen maximumsnelheid op de Duitse Autobahn. Na de Bondsdag heeft ook de Bondsraad tegen het voorstel van de Groenen gestemd.
- Op grote delen van de Duitse snelwegen geldt geen snelheidsbeperking.
- Al jaren wordt er gediscussieerd over het invoeren van een maximumsnelheid vanwege het milieu en de verkeersveiligheid.
Een maximumsnelheid op de Duitse Autobahn lijkt ver weg. Na de Bondsdag heeft ook de Bondsraad, met vertegenwoordigers van de deelstaten, een voorstel weggestemd om een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur in te voeren.
Op grote delen van de Duitse snelwegen geldt geen snelheidsbeperking. Op ongeveer de helft van de Duitse Autobahnen is de snelheid daadwerkelijk vrij: de andere helft zijn stroken met limieten tot bijvoorbeeld 120 of 130 kilometer per uur.
Duitsland is het enige land in de EU waar de bevolking zich sterk verzet tegen een maximumsnelheid op snelwegen. Fabrikanten als Porsche en Mercedes vinden het ook onnodig.
Al jaren wordt er gediscussieerd over een snelheidsbegrenzing vanwege het milieu en de verkeersveiligheid. In het voorstel aan de Bondsraad werden ook de regels in de rest van Europa en het lagere brandstofgebruik als argumenten genoemd.
In oktober stemde een ruime meerderheid in de Bondsdag tegen een voorstel van de Groenen om een maximum van 130 km/u in te voeren. De automobielorganisatie ADAC liet juist kort geleden weten dat het in principe niet meer tegen een maximumsnelheid is.
De maximumsnelheid was slechts één van de veranderingen in de verkeersregels die de raad behandelde. De hervorming van de regels is vooral gericht om het verkeer veiliger en aantrekkelijker te maken voor fietsers.