Steeds meer moderne auto’s versturen privacygevoelige data naar de autofabrikant, zonder dat de bestuurder daar weet van heeft. Daarvoor waarschuwt de ANWB dinsdag.
Het gaat om informatie zoals de laatste honderd bezochte parkeerplaatsen, routes en bestemmingen, maar ook informatie over rijgedrag en zelfs het gebruik van de veiligheidsgordel.
“Het wordt allemaal geregistreerd en verzameld. Ook telefoonnummers, mailadressen en persoonlijke foto’s van de mobiele telefoon van de bestuurder worden verzameld op de harde schijf van de auto”, stelt de belangenclub.
Storingen oplossen
Veel van deze ‘computers op wielen’ hebben een dataverbinding met de autofabrikant. Daarmee kunnen bijvoorbeeld technische storingen worden opgelost en bestaan er allerlei mogelijkheden om auto’s veiliger te maken. “Maar er kan ook misbruik van worden gemaakt. We hebben geen idee wat fabrikanten met deze informatie doen”, vertelt een woordvoerder van de ANWB.
“Data is geld“, zei privacydeskundige Mark Boyadijs deze zomer tegen de Irish Times. “Zowel consument als autobouwer kunnen profiteren van de data, dus ze hebben elkaar nodig.” Zoals je nu al je verloren iPhone terug kan vinden, kun je straks wellicht je gestolen auto opsporen. Maar dan moet je wel je gegevens delen. Tegelijkertijd is de privacybescherming van groot belang.
De Universiteit van Twente toonde al aan dat het wifi-signaal dat de auto's uitzenden makkelijk op te vangen is met goedkope apparatuur. Op haar eigen campus kon het twee auto's volgen met behulp van ontvangers ter waarde van zo'n 1.000 euro. De Utwente installeerde de 'luisterstations' - in samenwerking met de Duitse Universiteit van Ulm - op slechts twee kruispunten. Een auto van de bewaking werd verbonden met het wifi. Hoewel de twee antennes slechts 3 procent van de uitgezonden datapakketjes opvingen, konden de onderzoekers in 40 procent van de tijd zeggen waar de auto zich bevond.
Afhankelijk van dealer voor reparaties
Volgens de ANWB weet driekwart van de Nederlandse automobilisten niets van 'connected diensten' in auto's. Behalve dat de privacy kan worden geschonden, vreest de ANWB ook dat de automobilist volledig afhankelijk wordt van de autodealer voor onderhoud en reparaties. Daarnaast vergroot de datastroom naar de fabrikant het risico op hacken, wat autodiefstal in de hand werkt.
De ANWB wil, samen met andere autoclubs in Europa, dat er regelgeving komt om de privacy van automobilisten te beschermen. Daarvoor gaat dinsdag de campagne 'My car, my data' van start.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl