Een auto niet alleen belasten op basis van de CO2-uitstoot, maar ook op basis van voertuigveiligheid. Dat lijkt het Centraal Planbureau (CPB) een goed idee.
Waarom? Omdat veiligheid (lees: verkeersongevallen) de grootste maatschappelijke kostenpost van mobiliteit is. Een en ander staat te lezen in de afgelopen week gepubliceerde studie Fiscale Behandeling van Voertuigveiligheid.
Als het kabinet-Rutte 3 het straffen van onveilige auto’s net zo’n goed plan vindt als de economen van het CPB, dan betekent dit: minder belasting bij de aanschaf (BPM) of de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting voor wie in een veilige auto rijdt… en omgekeerd dus.
Vraag is natuurlijk: hoe stel je vast wat veilige auto’s zijn? Het CPB verwijst naar rapportages van Euro NCAP, het New Car Assessment Programme. Dit instituut onderwerpt nieuwe auto’s aan een jaarlijkse crashtest.
De NCAP-test beoordeelt een botsende auto op vier veiligheidscriteria: 1) de veiligheid van de inzittende volwassene; 2) die van een inzittend kind; 3) die van voetgangers en 4) veiligheidssystemen die signaleren of bijvoorbeeld de autogordels vastzitten, of dat er een ongewone afwijking van de rijstrook is (safety assist).
Per categorie kijkt NCAP naar de veiligheidsvoorzieningen. Denk hierbij aan zaken als airbags (voor, opzij en voor de knie), spankrachtbegrenzers, gordelspanners, gordelverklikkers, AEB voor voetgangers, LANE Assist systemen en wat dies meer zij. En dat voor zowel de bestuurder als de passagier en voetgangers die risico lopen. Veel categorieën kortom.
Business Insider dook wat dieper in de ranking van NCAP en verzamelde gegevens over de veiligste en onveiligste auto's van tests uit 2017.
De top van veiligste auto's bestaat uit de volgende tien merken: Volvo, Volkswagen, Subaru, Kia, Mercedes-Benz, Jaguar, Mitsubishi, DS, Opel/Vauxhall en Toyota. Volvo is met drie modellen sterk vertegenwoordigd, gevolgd door twee Volkswagens en twee Subaru's.
En in de top van minst veilige auto's komen modellen van de merken Fiat, Ford, DS, Opel/Vauxhall, MG, Alfa Romea, Toyota, Dacia, Citroën en Kia voor.
Mocht het kabinet ooit besluiten om auto's zwaarder of juist minder zwaar te belasten op basis van veiligheidscriteria, dan kan dat uit gaan maken voor de prijzen van de volgende auto's:
Nummer 1. Volvo XC60
Met 5 sterren en de beste ratings op de verschillende categorieën staat de Volvo XC60 op de eerste plaats. Een SUV dus.
Nummer 2. Volkswagen Arteon
Nummer 3. Volvo S90
En dit is dan de complete lijst:
(klik voor uitvergroting)
De top-10 minst veilige auto's
Er zijn natuurlijk auto's die je niet moet willen rijden wanneer voertuigveiligheid een criterium wordt voor de Belastingdienst.
De top van minst veilige auto's van 2017 bestaat uit de volgende merken: Fiat, Ford, DS, Opel/Vauxhall, MG, Alfa Romeo, Toyota, Dacia, Citroen en Kia.
Koploper is Fiat. Het merk is met drie modellen sterk vertegenwoordigd in de lijst van minst veilige wagens: de Fiat Punto, Fiat 500 en Fiat Dolò. Tweede plaats met twee modellen is voor Ford: de Ford Mustang en de Ford Ka+.
Nummer 1. Fiat Punto
Een kleine gezinsauto en volgens de NCAP ook meteen de minst veilige bij een crash.
Welgeteld NUL sterren op algemene resultaten. In de categorieën Volwassene, Kind en Voetganger komt de Punto met moeite boven de 50 procent. Beter niet in rijden als veiligheid een fiscaal issue wordt. Ook beter niet botsen.
Nummer 2. Ford Mustang
Met de Ford Mustang tweedeurs-coupé ben je ook duurder uit als het CPB z'n zin krijgt. Slechts twee van de vijf sterren op algemene resultaten.
Nummer 3. Fiat 500
Een ster meer dan de Mustang krijgt deze tweedeurs Supermini uit 2017.
En dit is dan de complete lijst:
(klik voor uitvergroting)
Kijk hier wat er gebeurt als je met je Punto crasht: