Nooit eerder reden er zoveel zakelijke auto’s rond als nu. De keuze om de auto zakelijk aan te schaffen of juist privé let erg nauw: de juiste beslissing kan duizenden euro’s opleveren. Waar moet je op letten?
Wordt het Kia of Volkswagen? Kies ik voor metallic grijs of zwart? Elektrisch of niet? Voor je als ondernemer in de showroom een auto kunt uitzoeken, moet je de keuze maken hoe je de auto wil financieren: privé of van de zaak. Met de verkeerde keuze betaal je onnodig veel belasting.
• Soms niks te kiezen
Soms heb je geen keuze. Gebruik je de auto (vrijwel) uitsluitend zakelijk, dan moet je deze op naam van je bedrijf zetten. Gebruik je de auto bijna alleen maar voor privéritten, dan moet je deze privé boeken.
Maar gebruik je de auto zowel zakelijk als voor vakanties, boodschappen en familiebezoek, dan mag je voor de inkomstenbelasting zelf beslissen of je de auto beschouwt als zakelijk of privévermogen. Die keuze kun je niet zomaar terugdraaien, dus je moet een weloverwogen besluit nemen. En dat is niet eenvoudig, want je weet vooraf natuurlijk niet hoeveel kilometers je daadwerkelijk gaat rijden.
• Auto van de zaak: let op de bijtelling
Een auto zakelijk aanschaffen lijkt voordelig, omdat alle kosten, zoals brandstof, parkeerkosten, onderhoud, de verzekering en afschrijvingen, aftrekbaar zijn van de winst. Alleen verkeersboetes vallen daarbuiten.
Maar daar staat wel tegenover dat je te maken krijgt met een fiscale bijtelling: een bedrag dat bij je inkomsten moet worden opgeteld als correctie voor het privégebruik van de auto. Dit is een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto. Voor de meeste auto's is dit 25 procent. Voor auto's met een lage CO2-uitstoot geldt een lager tarief (4, 15 en 21 procent). Over dit bedrag betaal je inkomstenbelasting.
De normen voor de verlaagde bijtelling zijn de laatste jaren flink aangescherpt. Als jouw auto van de zaak in een verlaagd bijtellingspercentage valt, geldt dat tarief voor een periode van zestig maanden, ook als in de tussentijd de grenzen nóg verder worden verlaagd. Deze periode gaat in op de eerste maand nadat voor het eerst een kenteken is afgegeven.
• ... tenzij je weinig privé rijdt
Alleen als je minder dan 500 kilometer privé rijdt, vervalt de bijtelling. Je moet dit dan wel kunnen aantonen. Een goede rittenadministratie is in dat geval een must.
• Auto privé: kilometeraftrek
Kies je ervoor om de auto als privévermogen aan te merken, dan mag je voor elke zakelijke kilometer 19 eurocent aftrekken van de winst. Dit mag ook bij een huurauto. Bij veel zakelijke ritten kan dit behoorlijk aantikken. Woon-werkverkeer valt ook onder de zakelijke kilometers, dus dat is gunstig.
Zijn de werkelijke autokosten lager dan de bijtelling, dan is het vaak interessanter om de auto tot je privévermogen te rekenen. Dit is vaak het geval bij auto's die al wat ouder zijn. Bij auto's die ouder zijn dan 15 jaar kan de rekensom anders uitvallen: hiervoor geldt een bijtelling van 35 procent van de waarde in het economisch verkeer, ofwel de dagwaarde.
Probeer op basis van de bijtelling, het type brandstof en overige kosten (zoals wegenbelasting, onderhoud en verzekeringen) in te schatten welke optie voor jou het voordeligst is.
• Btw: ook hier moet je kiezen
Niet alleen voor de inkomstenbelasting, maar ook voor de omzetbelasting moet je een keuze maken tussen zakelijk en privé. Deze keuze mag afwijken van de keuze die je maakt voor de omzetbelasting. Dus als je ervoor kiest om je auto voor de inkomstenbelasting als zakelijk te beschouwen, mag je deze voor de btw tot je privévermogen scharen en vice versa.
• Auto van de zaak: btw bijtelling
Als ondernemer mag je de btw die je betaalt voor zakelijke uitgaven aftrekken voor de btw die je zelf bij klanten in rekening brengt: voorbelasting genaamd. Reken je de auto volledig tot je bedrijfsvermogen, dan mag je de btw over de aanschaf, het onderhoud en het gebruik aftrekken als voorbelasting, voor zover je de auto gebruikt voor omzet die met btw is belast.
Gebruik je de auto ook voor privéritten, dan geldt ook voor de btw een bijtelling voor privégebruik. Anders dan bij de inkomstenbelasting wordt bij de btw het woon-werkverkeer geschaard onder privégebruik.
Om de hoogte van dit privégebruik (en dus de bijtelling) te bepalen, moet je een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Aan de hand daarvan kun je de verhouding tussen zakelijk en privé berekenen. Hiervoor kun je deze rekenhulp van de Belastingdienst gebruiken.
Heb je geen kilometeradministratie, dan geldt een vast tarief dat je aan btw moet betalen over het privégebruik; 2,7 procent van de catalogusprijs, inclusief btw en bpm. Vindt het privégebruik plaats pas na vier jaar nadat je de auto in gebruik hebt genomen, dan geldt een verlaagde bijtelling van 1,5 procent.
Is een deel van je omzet vrijgesteld van btw, dan mag je dit bedrag evenredig verlagen. Is bijvoorbeeld 25 procent van je omzet niet belast met btw, dan mag je een kwart van het bijtellingsbedrag in mindering brengen.
• Privéauto: btw is aftrekbaar
Schaar je de auto voor de omzetbelasting onder je privévermogen, dan mag je de btw op de kosten voor onderhoud, reparaties en het gebruik van de auto aftrekken, voor zover je de auto gebruikt voor belaste omzet.
Ook hierbij is het percentage zakelijke kilometers ten opzichte van het totaal aantal afgelegde kilometers leidend. Rijd je per jaar bijvoorbeeld 20.000 kilometer, waarvan 18.000 kilometer zakelijk, dan mag je 90 procent van de betaalde btw over brandstof en onderhoud terugvorderen.
Let wel op: de btw die je betaald bij de aankoop van de auto mag je niet aftrekken, aangezien de auto wordt beschouwd als een privéaankoop.
• Wat is verstandig?
Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag welke keuze voor jou het voordeligst uitpakt. Het hangt af van veel verschillende variabelen, zoals het type auto, het aantal gereden kilometers en de hoogte van je inkomen. Probeer een ruwe inschatting te maken of laat je adviseren door een financieel specialist.
Dit is het eerste artikel in de Maand van Zakelijk Rijden. De maand van Zakelijk Rijden wordt mogelijk gemaakt door de Kia Optima Sportswagon. Gemaakt om gezien te worden.