• Mercedes-Benz en Polestar geven kopers van hun elektrische auto’s de optie om te met een software-upgrade meer pk’s te ontgrendelen.
  • Ze zijn niet de enige die upgrades op deze manier aanbieden. Tesla en BMW bieden bijvoorbeeld extra functionaliteiten aan tegen een maandelijkse betaling.
  • Tesla was de eerste die software-updates tegen een eenmalige of maandelijkse betaling aanbood om speciale functies in auto’s te ontgrendelen.
  • Lees ook: Hoe meer abonnementen, hoe meer illegale hacks en downloads

Autofabrikanten lijken iets nieuws ontdekt te hebben om meer geld te verdienen aan bestaande klanten: software-upgrades voor in de auto verkopen via een abonnement of een eenmalige aankoop. Dat kan dan vanuit een webshop, app of direct vanachter het stuur van de auto.

Mercedes-Benz is de laatste autofabrikant die dit verdienmodel toepast. Via een jaarlijks abonnement van 1.200 euro kun je je nieuwe EV iets sneller laten optrekken bij het stoplicht. Het abonnement, ‘Acceleration Increase’ genaamd, haalt voor korte periodes zo’n 20 tot 24 procent extra vermogen uit de elektrische aandrijflijn zonder dat hier een technische aanpassing voor nodig is. Een verandering in de software is genoeg. Het kan online worden gekocht en wordt na betaling direct via een ‘over-the-air-update’ in de auto geactiveerd.

Tesla biedt al langer een soortgelijke optie aan. Bepaalde modellen komen in aanmerking voor de ‘Acceleration Boost’ upgrade. Voor een eenmalige betaling van 1.800 euro maak je dan je Model 3 of Model Y 0,5 seconden sneller in een 0-100 km/u sprint.

Polestar biedt heeft ook een vergelijkbare, maar iets permanentere optie aan en noemt dit de ‘Performance-upgrade’. Het verschil met Mercedes en Tesla is dat het de auto na de 1.000 euro kostende upgrade standaard meer vermogen heeft, dus niet alleen tijdens het accelereren. De software-update geeft de Polestar 2 namelijk 68 pk extra.

Polestar 2
Polestar 2
Polestar

Je auto sneller laten gaan door een software-upgrade te kopen is eigenlijk helemaal niet nieuw. Vrijwel elke Duitse autofabrikant biedt dit al jaren aan in de topmodellen. Deze enorm krachtige zakenbakken zijn standaard begrensd op een topsnelheid van 250 km/u. Als je te beperkend vindt, dan kun je bij aanschaf een optie aanvinken die die topsnelheid wat hoger legt. Daarvoor wordt er niets in de aandrijflijn aangepast, maar wordt er alleen een softwarematige beperking verwijderd.

Deze optie is ook achteraf aan te schaffen, al kost hij dan mogelijk wat meer omdat er dan mensen bij de dealer actief met de software van de auto aan de slag moeten.

Dus eigenlijk kun je stellen dat alleen de aankoop en de mogelijkheid voor het activeren van de software nu op afstand kunnen gebeuren. Een logische ontwikkeling, gezien steeds meer auto’s continu in verbinding staan met het internet.

Tesla was eerder

De upgrades van de Duitse auto's waren ook niet nieuw: in 2016 kwam Tesla al met een 10.000 dollar kostende upgrade op de markt. Hiermee kon tot 25 procent van het accupakket van de toenmalige Tesla Model S 60 van 60 kWh naar 75 kWh geüpgraded worden. Of eigenlijk verwijderde Tesla voor dat bedrag de softwarematige begrenzing op het accupakket.

De 60D werd destijds goedkoper in de markt gezet omdat hij minder actieradius had dan de 75, maar onderhuids hadden de twee auto’s dezelfde accu. De upgrade werd ook kortstondig gratis aangeboden aan Tesla-eigenaren die wilden vluchten voor orkaan Irma in 2017.

Tesla voerde een soortgelijke upgrade in 2012 ook al uit, maar toen op een heel kleine schaal. Het destijds bood 400 kopers van de Model S 40 de optie om het accupakket van de auto met de helft te vergroten. Voor 10.000 dollar toverde de autofabrikant met wat software het accupakket van 40 kWh om naar een van 60 kWh. Dat was mogelijk omdat de auto onderhuids een Model S 60 met een softwarebeperking op de accucapaciteit was. De Model S 40 werd maar kort verkocht vanwege tegenvallende vraag.

De opkomst van de elektrische auto maakt de ontwikkeling makkelijker dan eerder. Niet alleen staan ze allemaal in verbinding met het internet, ook is het vermogen van de elektrische aandrijving, die toch al aangestuurd wordt door software, enorm makkelijk aan te passen.

Meer vermogen uit de motoren is eigenlijk een kwestie van meer stroom toevoeren. Nadeel is wel dat er daardoor minder actieradius overblijft omdat de batterij sneller leeggetrokken wordt.

Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla

Een abonnement op opties

Wat Mercedes doet is op een ander vlak ook ‘vernieuwend’, want in plaats van een eenmalige aankoop te vragen, zoals het aanvinken van een optie bij de aanschaf van een auto, laat de Duitse fabrikant de kosten jaarlijks terugkomen. Het is een abonnement, en als je die stopzet, verlies je dus ook het extra vermogen.

Ook deze manier van het beschikbaar maken van extraatjes is natuurlijk eigenlijk helemaal niet nieuw. BMW kwam in 2018 al met het lumineuze idee om een optie te koppelen aan een maandelijkse bijdrage. Destijds ging het om het softwarematig activeren van Apple CarPlay. BMW beredeneerde dat het zelf geld kwijt was voor de licentie, en dat die kosten netjes doorberekend moesten worden aan klanten. Die klanten vonden dat een iets minder geslaagd idee. BMW zette 2019 het hele idee alweer stop na hevige kritieken. Het activeren van Apple CarPlay werd weer optie waarvoor eenmalig betaald moest worden.

Dit jaar deed BMW, ondanks de eerdere slechte ervaring, opnieuw een poging. Het introduceerde een test met onder andere stoelverwarming, grootlichtassistentie, en nog meer opties die met een abonnement geactiveerd kon worden. De resultaten van deze test, die in Zuid-Korea, het Verenigd Koninkrijk en ook in Nederland wordt gedaan, zijn helaas nog niet bekend.

En natuurlijk was Tesla ook al langer bezig met abonnementen aanbieden. Vanaf 1 juli 2018 maakte het de tot voor die tijd gratis ‘Premium Connectivity’-optie een abonnement van net geen tientje per maand. Met deze optie krijgen eigenaren een betere internetverbinding in de auto waardoor applicaties die meer data vragen beter draaien.

Abonnementen hebben de toekomst, volgens autofabrikanten

Ondanks de negatieve reacties, zien autofabrikanten de abonnementen op opties als dé nieuwe manier om nog meer geld te verdienen. Stellantis, het moederbedrijf van onder andere Peugeot, Opel en Fiat, denkt dat abonnementen de aankomende jaren zo’n 20 miljard euro extra omzet kunnen gaan opleveren.

Bij BMW blijven ze er ook in geloven. Volgens de fabrikant moeten klanten even wennen aan de nieuwe manier van opties aanschaffen. Als dat het eenmaal gebeurt is, verwacht het Duitse merk er in de aankomende 10 jaar zo’n 5 miljard euro mee te verdienen.

En ook Volkswagen ziet toekomst in abonnementen, want het is bezig om soortgelijke opties aan te bieden. Hoewel het er op dit moment nog geen heeft, is het wel technici aan het werven die aan het werk moeten om abonnementen op korte termijn ook voor klanten van merken van het concern aan te kunnen bieden.

'Als Tesla het kan, dan moeten wij het ook kunnen', lijkt het mantra onder de autofabrikanten. Of het inderdaad het succes zal worden dat men verwacht? Dat valt te betwijfelen. Zeker nu er ook partijen verschijnen die de opties voor lagere bedragen met illegale hacks voor een lager bedrag ook willen ontgrendelden.

LEES OOK: BMW biedt opties als abonnement aan: stoelverwarming kost €18 per maand, of €175 per jaar