Het kabinet Rutte pakt de autobelastingen stevig aan. De grote lijn is dat bij
de fiscale subsidies voor zuinige, kleine auto’s de lat fors hoger wordt
gelegd. Auto’s met een lage C02-uitstoot zoals de Volkswagen Polo en de
Renault Twingo worden zwaarder belast.

Bij dit alles voert het kabinet ook een operatie door waarbij belastingen op
basis van de CO2-uitstoot voor benzine- en dieselauto’s worden
gestroomlijnd.

Rare sprongen
De verandering worden gefaseerd ingevoerd tussen 2012 en 2015, waarbij er
uiteindelijk een coherente belastingsystematiek moet overblijven. Maar in de
tussenperiode maakt vooral de aanschafbelasting BPM rare sprongen, die per
automodel fors kunnen verschillen.

Porsche Cayenne
In de Autobrief
geeft het kabinet voor dertien auto’s concrete voorbeelden voor de
ontwikkeling van de bpm-belasting tussen 2011 en 2015. Grosso modo is
duidelijk dat de grote winnaars bij de meer vervuilende auto’s liggen.

Zo daalt de BPM van de Porsche Cayenne, met een C02-uitstoot van 270 gram per
kilometer, in de komende vier jaar met liefst 6.492 euro. De zuinige Renault
Twingo, met een C02-uitstoot van 109 gram per kilometer gaat daarentegen van
een volledige vrijstelling voor de BPM, naar een tarief van 1.131 euro in
2015.

Tussentijds opletten
In deze
slideshow
heeft Z24 de dertien modellen geranschikt op het BPM-voordeel
of - nadeel tussen 2011 en 2015.

Let wel op. Doordat verschillende regelingen worden gestroomlijnd, is lang
niet altijd sprake van een gestage stijging of daling van de bpm. De
kabinetsplannen lokken zelfs specifieke instapmomenten uit.

Zo daalt de BPM voor de Renault Megane Estate van 4.433 euro in 2011, naar
4.124 euro in de eerste helft van 2012. Dat is op de korte termijn het
ideale instapmoment.

Want per juli 2012 stijgt de BPM voor de Megane weer naar 5.136 euro gedurende
een half jaar, om daarna jaarlijks lager uit te vallen.

Kortom: timing wordt de komende jaren extreem belangrijk bij de aankoop van
een nieuwe auto. In de slideshow zijn per automodel de belangrijkste
omslagmomenten weergegeven.

Lees ook:

Crisisauto's in Frankfurt: klein en zuinig

Belastingplan en jij: kind, auto, huis en zorg

Bij echte crisis krimpt Nederland

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl