De nieuwe, strengere tests om de uitstoot van CO2 te meten drijven de aanschafbelasting voor auto’s op. De hoogte van de BPM is mede gekoppeld aan het uitstootniveau van auto’s. Gemiddeld kan de BPM in 2020 450 euro per auto hoger uitvallen.
Dat stellen de lobbyclubs voor autodealers Bovag en RAI Vereniging op basis van een onderzoek dat ze hebben laten uitvoeren door adviesbureau KPMG.
Bij het bepalen van de CO2-uitstoot van auto’s wordt sinds enkele jaren gebruik gemaakt van een nieuwe testmethode, de WLTP-emissietest. Die zou een realistischer beeld geven van de CO2-uitstoot van auto’s dan den oude NEDC-methode.
Het kabinet Rutte 3 heeft bepaald dat de hoogte van de aanschafbelasting BPM vanaf 1 juli 2020 permanent gebaseerd wordt op de nieuwe WLTP-waarden voor de CO2-uitstoot.
Sinds 1 september 2017 is sprake van een overgangsperiode waarbij de WLTP-methode geleideijk wordt ingevoerd bij het bepalen van de C02-uitstoot. Volgens Bovag en Rai Vereniging blijkt uit het onderzoek van KPMG dat er daardoor al sprake is van een stijging van de aanschafbelasting BPM. Vanaf 1 juli 2020 zou dit versterkt worden.
BPM omhoog door strengere emissietest
Bovag en RAI Vereniging claimen dat de overheid honderden miljoenen aan meeropbengsten krijgt uit de BPM. Vanaf medio 2020 worden ook kleinere modellen relatief hard geraakt door de hogere aanschafbelasting, aldus de lobbyclubs.
De overheid zou vanaf volgend jaar structureel zo'n 200 miljoen euro per jaar aan extra inkomsten uit de BPM krijgen. Dat zou neerkomen op een gemiddeld verhoging van de prijs van een nieuwe auto met 450 euro.
"Hier is sprake van een structurele verhoging, terwijl toenmalig staatssecretaris Wiebes van Financiën had beloofd dat de autokoper niet de dupe zou worden van de invoering van de WLTP en dat de overgang ‘budgetneutraal’ zou plaatsvinden. Wij vragen de Tweede Kamer om het Kabinet aan de eerdere toezeggingen te houden. Hiervoor moet de aangekondigde BPM-tabel worden aangepast en de te veel betaalde BPM gecompenseerd”, aldus algemeen directeur Peter Niesink van Bovag in een toelichting op het KPMG-onderzoek.
Het ministerie van Financiën zegt in een reactie echter dat het onderzoek van KPMG "een beperkte steekproef" is en een vertekend beeld geeft. Volgens het ministerie heeft KMPG "in opdracht van de branche slechts gekeken naar bijna 700 auto’s, die sinds de invoering van de nieuwe test niet groter en daardoor vervuilender zijn geworden". TNO heeft ruim 170.000 testen geanalyseerd en kwam tot heel andere conclusies, aldus Financiën.
De opbrengst is volgens het ministerie sinds 2017 inderdaad gestegen doordat de CO2-uitstoot van nieuwe fossiele auto’s stijgt, omdat ze groter en daardoor vervuilender zijn. "Het kabinet betreurt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is gestegen, maar het ligt niet voor de hand om een CO2-belasting als de bpm te verlagen omdat nieuwe auto’s vervuilender worden. De vervuiler betaalt."