De auto-industrie krimpt sneller dan verwacht en dat brengt grote economische dreigingen met zich mee.
Volgens het Internationaal Monetair Fonds had de sector in 2018 te maken met “een sterke terugval” van de productie en verkopen en zet die trend dit jaar door. Het IMF beschouwt de sector als belangrijke factor voor de terugvallende industriële productie wereldwijd en stelt dat aanhoudende krimp de wereldeconomie direct zal schaden.
Mensen dachten dat de dalende autoverkopen”niet zo lang zouden aanhouden als nu het geval blijft”, zegt hoofdeconoom Gita Gopinath van het IMF tegen The Wall Street Journal. Volgens haar zijn de barrières voor het herstel van de sector ook “groter dan we dachten”.
De autosector draagt voor 20 procent bij aan de groeivertraging van het wereldwijde bbp en zo’n 30 procent voor de terugval van de internationale handel, blijkt uit de eerder in oktober gepubliceerde World Economic Outlook. De terugval komt op het moment dat bepaalde marken verzadigd zijn met auto’s en daardoor gaan krimpen – ook wel “peak car” genoemd. De mensheid heeft steeds minder behoefte aan auto’s voor individueel bezit.
Strengere regels en handelsspanningen
De steeds strengere regelgeving en de handelsspanningen zetten de marge van automakers sterk onder druk.
Zo zijn er zowel in de Europese Unie als in China striktere uitstootnormen van kracht en moeten autoproducenten daardoor meer investeren in schone technologie. Daarnaast zorgen de importtarieven tussen de VS en China ervoor dat de kosten voor cruciale auto-onderdelen omhoog zijn gegaan.
Ook is de ontwikkeling van zelfrijdende auto's en elektrische auto's erg kostbaar. Voor de nieuwe technologieën is duur onderzoek nodig, en ook de ontwikkelingskosten en kosten voor het aanpassen van de productielijnen zijn hoog.
Automakers en leveranciers van auto-onderdelen hebben al meerdere waarschuwingssignalen afgegeven. Volkswagen heeft zijn verkoopprognose woensdag naar beneden bijgesteld, omdat "automarkten in veel delen van de wereld sneller zullen krimpen dan eerder was verwacht". Banden- en onderdelenfabrikant Continental kondigde dinsdag een afschrijving van 2,8 miljard dollar aan, ook vanwege de slechte vooruitzichten op de wereldmarkt.
Bij General Motors hebben werknemers onlangs vijf weken gestaakt vanwege plannen om fabrieken te sluiten, te investeren in zelfrijdende auto's en te snijden in het personeelsbestand.
Afnemende vraag
Tegelijkertijd is er wereldwijd minder vraag naar auto's.
Dat heeft vooral te maken met 'peak car', een verzadigde markt. In rijke landen heeft een groot van de bevolking een auto en is daar tevreden mee, terwijl inwoners van drukke steden steeds meer gebruik van diensten zoals Uber en daarom ook steeds minder behoefte hebben aan een eigen auto, constateert het IMF. Ook zijn er veel consumenten die hun aankoop uitstellen in afwachting van technologische ontwikkelingen en de productie van elektrische auto's.
De opkomende markten kunnen de terugvallende verkopen in de rijkere regio's nog niet zo snel opvangen als automakers hadden gehoopt.
De Chinese automarkt is aan het krimpen nu de steden verzadigd raken en belastingstimuleringsmaatregelen hun plafond hebben bereikt, stelt het IMF. De verkopen zijn het afgelopen jaar met 12 procent teruggevallen. In India is de terugval nog groter met 14 procent minder verkopen in het afgelopen jaar.
Met het stijgen van de inkomens op grote markten als China en India was de verwachting dat juist steeds meer mensen auto's aanschaffen, maar die toename "vindt niet plaats met de snelheid die we gedacht hadden", zegt Gopinath. "De vraag naar duurzame goederen als auto's komt nog niet echt van de grond."
Lees meer nieuws over de auto-industrie:
- De megafusie tussen Fiat Chrysler en Peugeot is rond – maar het combibedrijf moet Volkswagen, Toyota en Renault Nissan nog voor laten gaan
- Tesla heeft altijd geworsteld met massaproductie – dat begint de maker van elektrische auto’s nu echt pijn te doen
- Deze 15 veiligheidssnufjes wil Brussel vanaf 2022 verplichten in alle nieuwe auto’s