Hogere verkeersboetes zijn misschien wel de meest opvallende maatregel waar
automobilisten komend jaar mee te maken krijgen. Daarnaast wordt ook komend
jaar meer ingezet op milieuvriendelijk rijden.
Zo wordt de aanschaf van benzineslurpende auto’s zwaarder belast, terwijl
zuinig rijden wordt beloond. Veel belastingmaatregelen gaan overigens pas in
juli in. Wat kunnen automobilisten en treinreizigers komend jaar verwachten?
Motorrijtuigenbelasting
De tarieven van de motorrijtuigenbelasting (MRB) worden aangepast aan de
inflatie: ze gaan met 1,7 procent omhoog. Voor een gemiddelde benzineauto
komt dit neer op een tariefstijging van 4 euro per jaar en voor de
gemiddelde dieselauto op een verhoging van 16 euro.
De vrijstelling voor deze belasting voor zeer zuinige auto’s blijft komend
jaar nog bestaan.
Motoren
Motorrijden wordt wederom duurder. De MRB voor motoren gaat in januari met 6
procent omhoog, ofwel 4 euro per jaar. In 2013 komt daar nog eens 12 procent
bij.
Oldtimers
De vrijstellingsgrens voor oldtimers voor de MRB wordt aangescherpt, om
rijden in vervuilende auto’s niet te stimuleren. Auto’s moeten nu minimaal
30 jaar oud zijn om van deze belasting gevrijwaard te worden. Nu ligt die
grens nog op 25 jaar.
Voor auto’s van voor 1991 geldt een overgangsregeling. Eigenaren van een auto
die nu nog geen 25 jaar oud is moeten voortaan wel de brandstoftoeslag
betalen. Voor oudere auto’s blijft de bestaande vrijstelling bestaan.
BPM
De vervuiler betaalt. Dat motto gaat komend jaar nog sterker gelden, want er
komt vanaf 1 juli 2012 een extra CO2-schijf waarmee de grootste
brandstofslurpers extra worden belast. Deze schijf gaat gelden voor
benzineauto’s met een CO2-uitstoot vanaf 243 gram per kilometer en voor
dieselauto’s met een uitstoot vanaf 226 gram.
De jaren erna wordt deze grens naar beneden bijgesteld. Voor de meest zuinige
auto’s blijft een vrijstelling van de BPM bestaan. Wel gaan vanaf 1 juli
2012 de CO2-grenzen om hiervoor in aanmerking te komen wat omlaag.
Vanaf 2013 moet niet langer de catalogusprijs leidend zijn bij de berekening
van de BPM, maar de CO2-uitstoot. Daar profiteren vooral kopers van dure
zuinige auto's van.
Benzine versus diesel
Bij de BPM gaat de komende jaren het onderscheid in CO2-grenzen tussen
benzine- en dieselauto's langzaam verdwijnen. Vanaf 2015 wordt er geen
onderscheid meer gemaakt en gelden in de BPM voor benzine- en dieselauto’s
dezelfde CO2-grenzen en -tarieven.
Toeslag diesel
De huidige vaste dieseltoeslag voor de BPM (ter compensatie van het
accijnsvoordeel dat een dieselauto geniet) wordt vanaf 1 juli 2012 omgezet
in een CO2-afhankelijke dieseltoeslag. Voor auto's met een uitstoot van meer
dan 70 gram per kilometer gaat dan een extra tarief van 40 euro gelden per
gram uitstoot extra.
Aardgasauto's
Aardgasauto's worden voor de BPM nu nog beschouwd als dieselauto. Vanaf 1
juli 2012 gelden voor deze wagens echter de CO2-grenzen en -tarieven voor
benzineauto's. Dit leidt tot een lagere BPM.
Korting Euro-6 dieselauto's
Voor Euro-6 dieselpersonenauto's geldt komend jaar een korting op de BPM van
1.000 euro. In 2013 wordt dat bedrag gehalveerd. Vanaf 1 september 2015 is
die fiscale tegemoetkoming helemaal verdwenen omdat dan de Euro-6 norm
verplicht wordt.
Bijtelling leaseauto
Vanaf 1 juli 2012 worden de CO2-grenzen voor de fiscale bijtelling van 14
procent (zeer zuinig auto’s) en 20 procent (zuinige auto’s) van de auto van
de zaak aangescherpt. De grenswaarden voor benzineauto's worden minder dan
103 gram CO2-uitstoot per kilometer voor het 14-procentstarief.
Voor het 20-procentstarief geldt een grens van 103 tot 132 gram. Voor
dieselauto's worden de grenswaarden voor de leasebijtelling 92 gram CO2 per
kilometer voor het 14-procentstarief, en tussen de 92 en 114 gram uitstoot
voor het 20-procentstarief.
Als je éénmaal in een auto met een lage bijtelling rijdt, dan blijft deze 60
maanden geldig. Daarna wordt de auto opnieuw beoordeeld.
Rittenregistratie bestelauto's
Voor bestelwagens die je alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt, hoef je
volgend jaar geen rittenadministratie bij te houden. Een 'verklaring
uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' volstaat, als je met de auto per
jaar niet meer dan 500 privékilometers maakt. De huidige rittenregistratie
is verplicht om bijtelling voor privégebruik van een bestelauto van de zaak
te voorkomen.
Hogere boetes
Wie komend jaar gepakt wordt wegens een verkeersovertreding moet dieper in de
buidel tasten. Zo ben je straks 340 euro kwijt als je onterecht op een
invalidenparkeerplaats parkeert, of een voetganger op het zebrapad geen
voorrang verleent. Dat is nu nog 180 euro.
De boetes voor niet-handsfree bellen achter het stuur, door rood licht rijden,
over een rijbaan met een rood kruis rijden en rijden over een
verdrijvingsvlak, gaan met zestig euro omhoog naar 220 euro.
Wie betrapt wordt op rijden zonder gordel is straks ook 220 euro kwijt, een
verhoging van twintig euro. Deze maatregel heeft grote ophef veroorzaakt;
onder andere van de politiebonden.
Trein
De kosten voor een treinreis gaan vanaf januari met 2,2 procent omhoog, ter
compensatie van de inflatie en extra kosten die de NS aan ProRail moet
betalen voor het gebruik van het spoor. De extra kosten gelden voor
treinkaartjes, reizen met de OV-chipkaart en maandtrajectkaarten.
De kosten voor zes nieuwe abonnementen blijven ongewijzigd. Dit geldt voor de
volgende abonnementen: Altijd vrij, Kids vrij, Altijd voordeel, Dal
voordeel, Dalvrij en Weekend vrij.
Einde treinkaartje in zicht
Dit wordt trouwens het laatste jaar dat je nog gewone treinkaartjes kunt
kopen. Vanaf eind volgend jaar stapt de NS volledig over op de OV-chipkaart
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl