- Auto-abonnementen lijken de nieuwe manier van autorijden te worden. Meer en meer aanbieders verschijnen op de markt.
- Het lijkt de gulden middenweg tussen korte huur en langere leasecontracten.
- We vergeleken vijf aanbieders om te zien wat voor meerwaarde een auto-abonnement kan hebben boven bestaande constructies.
- Lees ook: Een tweedehands auto aanschaffen? 4 punten waar je op moet letten bij de 4 grootste online aanbieders van occasions
Tegenwoordig kan je op alles een abonnement nemen. Voor een vast bedrag per maand krijg je boodschappen thuis geleverd, kijk je naar series en huur je een matras. Dus waarom kan dat niet met een auto?
Dat kan natuurlijk al langer, dat noemen we leasen. Maar een groot nadeel daarvan is dat het eigenlijk een verkapt huurcontract voor een lange termijn is. Ook is het niet bepaald flexibel te noemen. Als je bijvoorbeeld je baan kwijtraakt loop je tegen vervelende verrassingen aan en ook kan je tussentijds niet wisselen van auto als je dat zou willen.
Daarom bestaat er nu het auto-abonnement. Je betaalt een vast bedrag per maand en zit in veel gevallen niet vast aan één model. Ook kan je een abonnement relatief snel opzeggen. In sommige gevallen zelfs binnen een maand.
Dat lijken dan ook gelijk de grote pluspunten van de abonnementen, want voor de prijzen zijn in sommige gevallen twee keer zo hoog als in een leaseconstructie.
Het abonnement lijkt een gulden middenweg tussen kort huren en lang leasen met alle voordelen - en nadelen - van beide constructies. We keken bij vijf aanbieders om te zien hoe ze van elkaar verschillen en wat het aanbod is.
Care by Volvo
Volvo is een van de weinige gevestigde merken die een eigen abonnement aanbiedt. Met weinig flexibele voorwaarden. Zo neemt Volvo alle reguliere kosten voor zich, denk hierbij aan onderhoud, wegenbelasting, verzekering, et cetera, maar moet je zelf betalen voor de brandstof en boetes.
Prijzen beginnen bij 649 euro per maand voor een basis Volvo XC40 Recharge. Die prijs krijg je echter alleen als je tekent voor 48 maanden. Dan begint het alweer verdacht veel op lease te lijken (je mag ook niet meer tussentijds overstappen naar een ander model). Wil je de auto op basis van drie maanden opzegtermijn rijden, dan rekent Volvo 819 euro per maand.
Kies je voor een duurder model als de XC 90 Recharge, dan is het verschil tussen 48 maanden en 3 maanden opzegtermijn aanzienlijk kleiner. Het komt dan neer op een maandbedrag van 1.279 euro bij 48 maanden vast en 1.379 euro met een opzegtermijn.
Daarnaast werkt Volvo met een kilometrage van 10.000 kilometer per jaar. Alles daarboven moet betaald worden. Hoeveel dit per kilometer kost, is niet duidelijk.
Ook de levertijd is niet bepaald snel met één maand. Wil je zelf een auto samenstellen, dan moet je op moment van schrijven al snel drie maanden of langer wachten.
Lexus One
Lexus biedt ook een abonnement aan: Lexus One. Het is vooraf superduidelijk over wat je kunt verwachten en is wat flexibeler dan Volvo. Zo levert Lexus een auto binnen een week af en heb je een proefperiode van 30 dagen. Daarna zit je wel voor minimaal 6 maanden vast aan je contract, maar daarna mag je maandelijks opzeggen.
Ook Lexus neemt vrijwel alle kosten op zich en laat jou alleen betalen voor de boetes en benzine. Rij je meer dan 2.000 kilometer per maand, dan komen er ook nog wat extra kosten om de hoek kijken. De kosten hiervoor verschillen per auto.
Lexus levert de auto gratis bij je af en laat je vier keer per jaar van voertuig wisselen. Van tevoren weet je alleen niet of je een fonkelnieuwe bolide afgeleverd krijgt of dat je het moet doen met een gebruikte auto. Lexus garandeert alleen dat alle auto's weinig kilometers hebben en maximaal 2 jaar oud zijn.
Prijzen beginnen bij 699 euro per maand voor een basismodel CT 200h en kunnen oplopen tot 1.599 euro per maand voor een RX 450h.
Lynk en Co
Lynk en Co is een nieuwkomer in de automarkt en heeft maar één auto in het aanbod: de 01. De auto is onderhuids nagenoeg hetzelfde als de Volvo XC40, want ze rollen op dezelfde basis.
Het aanbod van de nieuwkomer is simpel: je betaalt 500 euro per maand, krijgt een (vrijwel) nieuwe Lynk en Co 01 voor de deur en mag daar 1.250 kilometer per maand mee rijden. De benzine en boetes zijn voor jou, de rest regelt de autofabrikant.
Uniek aan de propositie van Lynk en Co is dat je de auto mag verhuren aan anderen. Je mag hiervoor zelf tarieven bedenken waardoor je effectief je maandbedrag kan verlagen door je auto te verhuren als je hem zelf niet gebruikt.
Ook is de nieuwkomer veruit het flexibelst in het aanbod. Je kunt je aanmelden voor 1 maand zonder verdere verplichtingen. Ook is opzeggen binnen een maand geregeld.
Maar doordat er alleen keuze is uit 1 abonnementsvorm en 1 auto is er geen keuze uit opties. Je krijgt de 01 in blauw of zwart en met een standaard uitrusting. Niet dat je daarbij iets zult missen, want zelfs de stoelen zijn verwarmd.
Lees ook: Lynk & Co wil met abonnement de millennial aan de auto krijgen
Sixt+
Zoals je vast aan de naam al ziet, komen we hier terecht in een verkapte vorm van huren op langere termijn. Sixt is een internationale autoverhuurder en biedt een eigen abonnement aan waarbij je eigenlijk huurt, maar tegen iets lagere kosten dan huren op korte termijn.
Sixt+ is wel lekker flexibel doordat je keuze hebt uit de gigantische vloot van het bedrijf. Je kunt maandelijks van auto wisselen en zit eigenlijk nergens aan vast. Je kunt een abonnement binnen een maand opzeggen. Wel rekent het bedrijf een starttarief van 199 euro, maar dat krijg je terug als je langer dan 6 maanden lid blijft.
Ook interessant is dat de niet gebruikte kilometers bij de volgende maand opgeteld worden. Heb je een lange reis gepland staan, dan zou je eventueel dus wat kunnen sparen. Maar dat wordt wel lastig, want standaard geeft Sixt maar 750 kilometer per maand bij een abonnement. Dat is wel uit te breiden tegen extra kosten. Alle kilometers buiten het pakket kosten maximaal 0,36 cent per stuk.
Maar die flexibiliteit is niet goedkoop. Je kunt bijvoorbeeld een Peugeot 208, Citroën C3, Renault Clio, Ford Fiesta of Kia Rio voor de deur krijgen voor, schrik niet, 968 euro per maand. Overigens heb je, zoals het altijd gaat bij verhuurders, geen keuze uit een specifieke auto, maar krijg je geleverd wat er op dat moment beschikbaar is.
SoMobile
De laatste in de vergelijking is ook de meest aparte. Je kunt hier namelijk zelf een nieuwe of tweedehands auto kiezen en in abonnementsvorm voor de deur zetten. SoMobile werkt samen met ViaBovag waarop je een occasion kunt uitkiezen. Deze kan je aangeven bij SoMobile die vervolgens jouw maandbedrag uitrekent.
Het abonnement bestaat uit drie delen: de financiering, onderhoud en verzekering. Wegenbelasting is dus niet inbegrepen en ook werkt SoMobile niet met een kilometrage per maand.
Je kunt het maandbedrag verlagen door een aanbetaling te doen. Het is in dit geval lastig om een vanafprijs te geven, aangezien je vrijwel elke denkbare auto kunt kiezen.
Zoals je wel kunt indenken is deze constructie niet heel flexibel. Je spreekt de lengte van je abonnement van tevoren af (minimaal 12 tot wel 72 maanden) en zit hier dan ook aan vast. Tussentijds opzeggen kan wel, maar dan moet de financiering afbetaald worden met een eventuele boete.
Opmerkelijk genoeg kan je ook tussentijds wisselen van auto. Hoe dat werkt, laat SoMobile niet weten. Daarvoor wordt per persoon gekeken naar een oplossing.
Waar je bij alle andere abonnementen aan het einde van de rit de auto inlevert en met lege handen staat, kan je bij SoMobile een slotsom betalen waarna de auto in je bezit blijft. Ook kan je de auto inleveren en kiezen voor een nieuwe, of de auto verkopen en de slotsom betalen.
Selectieve doelgroep
Dat het auto-abonnement nog niet bij elke fabrikant of veel aanbieders te verkrijgen is, is niet gek. Deze vorm van autorijden spreekt een zeer selectieve doelgroep aan die flink wat geld per maand kan missen voor een auto, maar die niet lang nodig heeft en niet wil bezitten.
Je betaalt extra voor de grotere flexibiliteit die je krijgt dan bij een reguliere huur of lease. Daarbij is het maar de vraag of dat het waard is. Autofabrikanten denken van wel, want naast de aanbieders die we hierboven noemen, hebben ook BMW en Porsche succesvolle tests gedaan met een abonnement. Deze zouden ze met verloop van tijd ook in Nederland kunnen gaan aanbieden.
[activecampaign form=34]