Dat meldt de BBC website.

Stom
Kraft heeft het gewaagd het nieuwe product niet een op Vegemite-lijkende naam
te geven, maar het enigszins erbarmelijke ‘iSnack 2.0’.

Australiërs werden woest. Met succes. Drie dagen en vele ingezonden brieven en
reacties op de Kraft-website later, werd het idee alweer geschrapt.

Het is veel Australiërs en Nieuw-Zeelanders onduidelijk waarom Kraft überhaupt
voor de naam ‘iSnack 2.0’ koos. De voedselproductent had een wedstrijd
uitgeschreven voor een naam voor het nieuwe product.

Voor de grap
Een ontwerper van websites diende in een melige bui ‘iSnack 2.0’ in, juist om
de draak te steken met de marketinghype om overal een ‘i’ voor te zetten, en
alles wat op internet gebeurt ‘web 2.0’ te noemen.

De marketingjongens- en meisjes bij Kraft bleken gewillige fashion victims en
besloten de grap serieus te nemen. Nu wordt een nieuwe wedstrijd
uitgeschreven.

Andere namen die geopperd werden waren 'Cheesewax', 'Brownie' en gewoon
'Frank', meldt de BBC.

Uitkijken
Vegemite is een op gist gebaseerde spread die lijkt op, maar volgens
Australiërs niet vergelijkbaar is met het Britse Marmite. Australiërs zijn
erg trots op hun product.

Argeloze leken die Vegemite toch op één hoop gooien met Marmite, kunnen
rekenen op een stevige preek die de verschillen tussen de twee gistproducten
uiteenzet.

Voor wie het wil proberen: sommige Engelse specialiteitenwinkels en
internationaal gerichte supermarkten verkopen beide producten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl