- Audi toonde op de autoshow van Beijing een geheel eigen kijk op stedelijk vervoer.
- Het Duitse automerk presenteerde de urbansphere, een conceptmodel dat dienst doet als ‘derde leefruimte’.
- Inzittenden kunnen genieten van luxe op het niveau van de business class en kunnen films kijken op een doorzichtig OLED-scherm dat uit het dak schuift.
- Lees ook: Ik gebruikte de coolste functie van de elektrische Kia EV6 om buiten ontbijt te maken
Op de autoshow van Beijing toont de Duitse autofabrikant Audi hoe ze vervoer in grote steden voor zich ziet. Het eerste wat er dan in je opkomt is een klein en vooral wendbaar stadsautootje, maar niets is minder waar.
Audi denkt dat je badend in een ruime en luxe omgeving vervoerd wilt worden door een drukke metropool. Vandaar dat de fabrikant van premium modellen de 5,51 meter lange urbansphere concept presenteert.
De auto is voorzien van een luxe vergelijkbaar met de business class in vliegtuigen en heeft zelfs een doorzichtig, voertuigbreed OLED-scherm dat uit het plafond schuift als inzittenden een film willen kijken.
Dit is de Audi urbansphere
Dit is de Audi urbansphere
-
Audi presenteert de Audi urbansphere op de autoshow van Beijing. Waarom daar? Omdat de auto perfect zou passe in de Chinese hoofdstad.
Foto: Audi
-
Volgens de Duitse autobouwer is de Audi urbansphere namelijk uitermate geschikt voor megasteden waar vooral persoonlijke ruimte beperkt is.
Foto: Audi
-
Vermoedelijk doelt Audi hierbij op het feit dat de ruimte in de urbansphere wel lekker groot is, in tegenstelling tot de beperkte ruimte in de stad waar de gigant zich doorheen zou moeten worstelen.
Foto: Audi
-
Hoe groot is groot? De Audi urbansphere concept is meet 5,51 meter lang, 2,01 meter breed en 1,78 meter hoog. Daarmee is hij ruim groter dan de Audi SQ8.
Foto: Audi
-
Die gigantische afmetingen zijn ook nodig, want de vier personen die erin passen vertoeven er in een overdaad van luxe.
Foto: Audi
-
Maar voordat we naar het interieur gaan, vinken we nog even wat technische details af. Zo heeft de Audi urbansphere twee elektromotoren die samen goed zijn voor 295 kW en een koppel van 900 Nm. Dat is omgerekend zo’n 400 pk.
Foto: Audi
-
Daarnaast is niet bepaald bespaard op het accupakket, want die kan 120 kWh aan stroom opslaan. Dat vertaalt zich naar een actieradius van 750 kilometer. Opladen gaat ook razendsnel. Binnen 10 minuten is er 300 km bijgeladen dankzij de maximale laadsnelheid van 270 kW.
Foto: Audi
-
Natuurlijk kan de Audi urbansphere ook vrijwel autonoom rijden (level 4). Wanneer dat ingeschakeld wordt, verdwijnen de pedalen en het stuurwiel. Het gaat hier dan ook om een conceptmodel dat nooit in productie zal gaan.
Foto: Audi
-
Het is duidelijk dat Audi deze concept car vooral voor zijn innerlijk heeft gebouwd. Chinezen zijn namelijk notoire liefhebbers van grote auto’s met enorm veel beenruimte achterin. Daarnaast moeten ze natuurlijk ook erg luxe zijn.
Foto: Audi
-
Luxe begint al bij de instap, want naast dat die hoog is, is hij ook nog eens enorm makkelijk vanwege het ontbreken van de stijl tussen de twee deuren.
Foto: Audi
-
En dat is nog niet alles, want als passagier wordt je verwelkomd met een rode loper van licht die de auto op straat projecteert.
Foto: Audi
-
De stoelen draaien naar de passagiers toe als de deur opent, om de instap te vergemakkelijken.
Foto: Audi
-
Zoals gezegd is het achterin de urbansphere genieten van ongekende luxe. De stoelen kunnen neerklappen en geven volgens Audi een “business class-achtig” niveau van luxe.
Foto: Audi
-
In de zogenaamde Relax- of Entertainment-modus kunnen de inzittenden een film kijken op een transparant, grootformaat OLED-beeldscherm dat uit het dak omlaag schuift. Het ‘bioscoopscherm’ beslaat de volledige breedte van de auto.
Foto: Audi
-
De luxe is niet exclusief voorbehouden aan de mensen die achterin vertoeven. Ook de bestuurder en bijrijder kunnen genieten van extra comfort. De bestuurder kan het infotainmentsysteem bijvoorbeeld met bewegingen van zijn ogen aansturen.
Foto: Audi
-
Daarnaast hebben de bestuurder en de bijrijder ergonomische stoelen van premium materialen.
Foto: Audi
-
En wie geen zin heeft om zelf te rijden, kan de auto zichzelf laten sturen. Dan verdwijnen het stuur, het instrumentenpaneel en de pedalen.
Foto: Audi
-
En om aan de buitenwereld kenbaar te maken dat dit niet zomaar een gigantische Audi is, hebben de Duitsers hem voorzien van twee grote LED-panelen aan de voor- en achterkant.
Foto: Audi
-
Op die panelen kunnen meerdere dingen aangegeven worden. Zoals hier een rood kruis, maar bijvoorbeeld ook de richting waarin de auto zich beweegt met geanimeerde pijlen.
Foto: Audi