Audi stelt alles in het werk om BMW binnen vijf jaar van de troon te stoten
als grootste autofabrikant in het exclusievere segment.
,,In 2015 willen wij hier een leidende positie hebben. En niet alleen wat
verkoopaantallen betreft. Wij zullen ook laten zien dat Audi het
succesvolste luxemerk is in termen van het voeren van een perfect
modellengamma, op het gebied van vooruitgang, innovatie en moderniteit”,
aldus Auditopman Rupert Stadler tijdens de wereldpremière van de nieuwe A7
Sportback in de Pinakothek der Moderne, het museum voor moderne kunst in
München.
Meer dan 1 miljoen auto´s
Stadler verwacht dit jaar wereldwijd meer dan 1 miljoen auto’s te verkopen. In
2015 moeten de totale verkopen uitkomen op 1,5 miljoen stuks. ,,Of iets
meer. Meer dan veertig modellen zullen deze groei ondersteunen, waaronder de
A1, de opvolger van de A6, de A7, de nieuwe A8, en er komt een Q3, een
kleine SUV die ideaal is voor in de stad”, aldus de Audibaas.
Stadler verwacht veel van de bijna vijf meter lange A7, een elegant gelijnde
vierdeurs coupé die het gat vult tussen de A6 en het topmodel, de A8. Ook de
nieuwe kleine, maar luxe stadsauto A1 gaat het volgens hem goed doen. ,,Het
interieur voelt aan alsof je in een A8 zit.”
Maar de concurrentie zit niet stil. De aartsrivalen BMW en Mercedes houden het
merk met de vier ringen uit Ingolstadt nauwlettend in de gaten. Dat bleek
onlangs ook uit de mededeling van BMW, vlak voor de officiële presentatie
van de Audi A7, dat het concern een Gran Coupé (een rechtstreekse concurrent
van de A7) in productie gaan nemen.
Toeval of een slimme marketingzet? ,,Zij zeggen dat ze een Gran Coupé gaan
produceren, wij lanceren hem nu en in september komt die op de markt. Wij
hebben een kleine Vorsprung'', grinnikt Stadler.
Nummer twee nog Mercedes
Over het afgelopen halfjaar lukte het Audi net niet om rivaal Mercedes, de
nummer twee onder de luxe Duitse autofabrikanten, voorbij te streven.
Audi verkocht 554.950 auto's, een groei van 19,1 procent. Mercedes zag de
verkopen in de eerste helft van 2010 met 15 procent stijgen tot 556.700
stuks, 1750 meer dan Audi. BMW bleef op afstand 's werelds grootste
fabrikant van luxeauto's met 696.026 verkopen in de eerste zes maanden van
het jaar.
In China, tegenwoordig de grootste automarkt ter wereld waar de duurdere
merken momenteel in ongekende aantallen verkocht worden, wist Audi zijn
gevestigde aartsrivalen wel in te halen.
In de eerste helft van dit jaar schoten de verkopen met 64 procent omhoog tot
109.887 stuks. Mercedes moest het doen met 60.500 stuks, hoewel dat wel een
groei betekent van 120 procent. BMW verdubbelde de verkopen in China tot
75.615 auto's.
Stadler: ,,We zitten al twintig jaar in China en zijn daar erg actief.''
Opmerkelijk genoeg bouwt Audi voor de Chinese markt de A4 en A6 in verlengde
uitvoering. Dat gebeurt in China zelf. ,,Rijke mensen geven daar graag geld
aan uit. De mensen die een A6 kopen, kunnen zich ook een chauffeur
veroorloven. Ze rijden nooit zelf'', aldus de topman.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl