Toch laat topman Rupert Stadler zich tevreden uit over dit resultaat. Het
verlies in verkopen was ingecalculeerd, maar de teruggang is minder dan
verwacht. "En we zijn met een marktaandeel van 4,7 procent in Europa nu
koploper in het premiumsegment”, aldus Stadler. Audi viert dit jaar zijn
honderdjarige bestaan.

Europa
Wereldwijd verkocht Audi van januari tot en met april 292.003 auto’s. Het
concern meldde daarbij dat in april in Europa 52.650 auto’s zijn afgeleverd
bij klanten, wat een teruggang ten opzichte van een jaar eerder betekent van
8,9 procent.

"Daarmee gaat ons merk echter beduidend minder sterk achteruit dan de markt”,
aldus financieel topman Axel Strotbek. "Het toont aan dat onze modellen
aanspreken in deze tijd. We zetten ons offensief dan ook onverminderd voort
met een investering van zo’n 2 miljard euro in nieuwe producten met
efficiënte aandrijfsystemen.”

Het dochterbedrijf van Volkswagen schreef over het eerste kwartaal van dit
jaar in tegenstelling tot veel branchegenoten nog zwarte cijfers. De omzet
en de winst gingen wel omlaag. Strotbek: "Daarmee heeft het eerste kwartaal
zich als verwacht ontwikkeld en is er naar ons idee een solide basis gelegd
om 2009 met een positief resultaat af te sluiten.”

Audi wil zijn aanbod tot 2015 uitbreiden naar 42 verschillende modellen. 2008
was een recordjaar in verkopen voor de autoproducent uit Ingolstadt. De
verkoop steeg met 4,1 procent tot meer dan een miljoen wagens. Dit jaar
verwacht Audi 10 procent minder auto’s te verkopen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl