Terwijl moederbedrijf Volkswagen de wonden likt na een globaal schandaal rond ‘liegdiesels’, kondigt Audi aan dat het vol inzet op hybrides en electrische wagens. Over tien jaar moet 25 procent van de verkoop op z’n minst hybride zijn.

Hoewel dus nog steeds driekwart op benzine of diesel zal rijden, moet het aanbod onder de noemer ‘e-Tron’ flink uitgebreid worden. Twee plug-in-hybrides en twee wagens die puur op batterijen rijden staan in de planning, plus over tien jaar moet elk model Audi ook als ‘milde hybride’ te bestellen zijn. Dat maakte de chef van Audi Amerika Scott Keogh bekend op de Los Angeles Motor Show.

Half miljoen electrische auto’s

Verkoopcijfers over de huidige electrische auto’s van Audi zijn niet voorhanden maar worden voorzichtig geschat op 5.000 per jaar. De A3 Sportback e-Tron is in Nederland al een tijdje te krijgen. Deze plug-in-hybride kan – als we Audi zelf mogen geloven – 50 kilometer puur op stroom afleggen.

In 2014 verkocht de Duitse autobouwer 1,7 miljoen wagens, een groei van ruim 10 procent ten opzichte van 2013. Doorgetrokken naar 2020 zou Audi ruim meer dan 2 miljoen exemplaren afleveren en dus richten op 500.000 auto’s die in meerdere of mindere mate electrisch zijn. Hoe het bedrijf dat voor elkaar wil krijgen, gaf Keogh niet prijs.

Doelwit: Tesla Model X

In 2018 moet een volledig electrische e-Tron Quattro Concept het levenslicht zien bij de dealers. Aangezien het SUV-model Q7 populair blijkt, is de e-Tron Quattro Concept daar duidelijk op gestoeld. Daarmee richt Audi de pijlen – of beter: de taser – op Tesla en haar SUV Model X die nog dit jaar geleverd moet gaan worden.

Keogh vertelde en passant ook dat de verkopen van Audi's nog geen deukje hebben opgelopen na het dieselschandaal bij moederbedrijf Volkswagen. Een aantal Audi's is ook betrapt op sjoemelsoftware, maar het lijkt erop dat VW de klappen moet incasseren. Voor 2015 ligt Audi op koers om 200.000 auto's te verkopen in de VS, een record én ook nog eens een stijging van 13 procent. VW verkocht slechts 0,2 procent meer exemplaren.

 

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl