Webwinkels die kleding, schoenen en accessoires verkopen, betalen vaak niet op tijd terug als klanten hun bestelling binnen twee weken retourneren.
Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, dat voor het derde jaar op rij is gehouden. De organisatie plaatste op verschillende momenten drie bestellingen bij 200 modewebwinkels en stuurde de artikelen binnen twee weken terug.
Voor internetaankopen geldt een wettelijke bedenktijd van veertien kalenderdagen. Binnen deze periode mag je bestelde artikelen altijd terugsturen, zonder opgaaf van reden.
De bedenktijd gaat in op de dag nadat je alle bestelde spullen hebt ontvangen. Heb je een dienst afgenomen, dan start de termijn op de dag dat je de overeenkomst hebt gesloten of de bevestiging hebt ontvangen.
Te laat met terugbetalen
Online winkeliers zijn verplicht om binnen twee weken het aankoopbedrag terug te storten. Maar in de steekproef van de Consumentenbond ging dat bij drie op de tien webwinkels bij minstens één van de drie bestellingen mis. Veertien bedrijven gingen bij alle drie de bestellingen in de fout.
Ook betaalden zes modeshops terug in de vorm van tegoed voor een volgende bestelling. Dit is echter niet toegestaan.
Volgens de Consumentenbond is de situatie in drie jaar tijd nauwelijks verbeterd. Het aantal webwinkels dat te laat is met terugbetalen ligt nog steeds hoog. Vaak gaat het om kleine webwinkeliers als Hipvoordeheb of Moderepubliek, maar ook een warenhuis als Otto maakte bij alle drie retourzendingen niet binnen twee weken het aankoopbedrag over.
Grote webwinkels als Bol.com, Zalando en H&M houden zich volgens de Consumentenbond wel aan de regels. (Klik hier voor de volledige lijst met resultaten).
Bezorgkosten
Ook laten veel webwinkels na om de bezorgkosten terug te storten. Bij 42 procent van de webwinkels ging dit bij minstens een van de drie bestellingen mis, terwijl dit wettelijk verplicht is als de gehele bestelling binnen veertien dagen wordt geretourneerd.
Stuur je slechts een deel van je bestelling terug, bijvoorbeeld één van drie bestelde boeken, dan hoeft de verkoper de bezorgkosten niet terug te betalen.
De kosten voor het terugsturen van de artikelen hoeft de winkelier niet voor zijn rekening nemen, tenzij anders is afgesproken. Ontvang je iets anders dan je hebt besteld, dan moet de webshop uiteraard de verzendkosten voor de retourzending betalen.
Keurmerk
Webwinkels met een keurmerk van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk scoren niet beter dan niet-aangesloten webshops, concludeert de Consumentenbond. Ook zij waren vaak te laat met betalen. Wel betaalden winkeliers met een keurmerk vaker de bezorgkosten terug.
Webshop Keurmerk laat aan de Consumentenbond weten dat alle aangesloten modewebwinkels zijn gewezen op de wet en de naleving ervan. Ook Thuiswinkel Waarborg zal haar leden er op aanspreken.
Uitzonderingen
Overigens mag je als consument niet alle artikelen terugsturen. Voor producten die duidelijk persoonlijk van aard zijn, zoals een maatpak of een handdoek waarin een naam is geborduurd, geldt een uitzondering. Je hebt ook pech als je spullen hebt gekocht die snel kunnen bederven (zoals voedingsmiddelen) of tijdsgebonden producten, (zoals tijdschriften of een kaartje voor een concert).
Ook voor online geboekte reizen en diensten die direct worden verleend, zoals een telefoonabonnement, vervalt de bedenktermijn. Verder mag je cd’s, dvd’s en software waarvan je de verzegeling van de verpakking hebt verbroken niet retour sturen.
Lees ook
Pakket verzenden binnen Nederland: dit zijn je opties
Pakje van een webwinkel komt niet aan. Wat nu?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl