Te oordelen naar de cijfers zijn Nederlandse hotels behoorlijk veilig. Grote incidenten zijn er al tientallen jaren niet meer geweest. Dit wil nog niet zeggen dat de veiligheid overal optimaal is.
Bij inspecties komen doorgaans tal van verbeterpunten boven water. Arjan Hendriksen geeft een overzicht van vaak gesignaleerde verbeterpunten. En natuurlijk advies hoe je deze aanpakt. Hendriksen is manager risicobeheersing van Interpolis.
Opslag brandbare stoffen
Over hoeveel kamers een hotel ook beschikt, er lijkt altijd een tekort aan goede opslagruimte te zijn. Ik zie vaak brandbare voorraden in technische ruimten zoals een cv-kelder of serverhok.
Soms staan er zelfs brandgevaarlijke vloeistoffen en gasflessen. Brandbare opslag hoort in deze ruimten niet thuis. Evenals gebruikte poetsdoeken die door broei brand kunnen veroorzaken. Gooi ze meteen weg of sla ze op in metalen containers. Jerrycans met chemicaliën, zoals schoonmaakmiddelen, dien je op te slaan boven een opvangbak zodat mogelijke lekkages niet in de bodem verdwijnen. Bewaar gasflessen uitsluitend buiten in een goed geventileerde, neerslagvrije ruimte.
Rustig slapen onder sprinklers
De EFSN is een organisatie die de toepassing van sprinklers propageert. Sprinklers worden algemeen gezien als de optimale beschermingen tegen brand. Op de website van de EFSN vind je een lijst met meer dan 500 Europese hotels die zijn voorzien van sprinklers.
Elektra
Overbelasting van elektrische leidingen en contacten is brandoorzaak nummer een. Laat de elektra in je hotel daarom regelmatig controleren. Minimaal eens in de drie jaar en direct na een verbouwing. Meer over elektra en het gevaar op kortsluiting lees je hier.
Brandwering en brandvertraging
Deuren spelen een belangrijke rol bij het vertragen van een brand en het tegenhouden van rook. Deuren moeten daarom zelfsluitend zijn en gemaakt van brandwerend materiaal. Het materiaal van de deuren is doorgaans wel in orde. Maar als die deuren permanent openstaan, hebben ze geen enkel nut.
Toch zie ik vaak dat deuren zijn vastgezet met een deurstopper of een haakje om het de huishoudelijke dienst makkelijker te maken. Als hotelhouder maar ook als gast moet je hierop attent zijn. Dicht die deuren! Tenzij ze voorzien zijn van magneetcontacten en de deuren automatisch sluiten bij brand of rook. Muren en plafonds hebben ook een belangrijke functie bij rook- en brandscheiding. Er mogen geen gaten in zitten, ze mogen niet van brandbaar materiaal zijn en ook doorvoeren van leidingen moeten brandwerend en rookdicht zijn.
Veilig in de sauna
Grotere hotels beschikken vaak over een sauna. Deze voorziening vraagt om speciale aandacht en professioneel toezicht. Over dit onderwerp schreef ik eerder de column Maximale veiligheid in de sauna? Zes aandachtspunten.
Brandbestrijding
Natuurlijk beschikt elk hotel over blusmiddelen. Maar als die middelen onbereikbaar zijn of niet goed werken, zijn ze nutteloos. Een tafeltje of een mooie plant voor een ‘lelijke’ brandslang kan betekenen dat een beginnende brand moeilijk of niet bestreden kan worden.
Nederlandse hotels beschikken vaak over een zogenaamde droge stijgleiding. De brandweer kan hierop slangen aansluiten en bluswater toevoeren. Maar dan moet de aansluiting buiten wel bereikbaar zijn en bijvoorbeeld niet – zoals ik wel gezien heb – pal tegen een parkeerplaats zitten.
Waar is de nooduitgang?
Als er brand uitbreekt in een hotel, wil je maar een ding: zo snel mogelijk naar buiten. Vluchtwegen moeten daarom altijd duidelijk zijn aangegeven en voorzien van noodverlichting. Gebruik een vluchtroute daarom nooit als opslagruimte. Ook niet tijdelijk.
Ben je voor het eerst gast in een hotel, zoek dan uit wat de vluchtroutes zijn. En loop ze na. Is de route vrij, waar komt deze op uit en is dat veilig? Zorg als hotelhouder voor actuele plattegronden voor de brandweer. Dit zorgt voor waardevolle tijdwinst bij een incident. De ervaring leert dat een goede plattegrond met daarop alle toegangen, afsluiters, gevaarlijke stoffen en dergelijke van cruciaal belang is voor een succesvolle inzet van de brandweer. Bewaar een set van de plattegronden bij het brandmeldpaneel en een bij de receptie.
Arjan Hendriksen is manager risicobeheersing van Interpolis. In een reeks bijdragen laat hij bedrijven zien hoe ze doordacht kunnen omgaan met risico’s. Interpolis is partnerexpert van Z24.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl