Na een grote calamiteit zoals brand gaat ruim 60 procent van de bedrijven failliet. Niet vanwege de directe schade, maar omdat klanten weglopen en het imago een deuk oploopt. Manager risicobeheersing Arjan Hendriksen van Interpolis weet hoe je dat voorkomt.
‘Brand legt bedrijf in de as, schade loopt in de miljoenen’. Koppen van die
strekking kunnen we bijna maandelijks lezen in de media. ‘Wat een enorme
schade, wat zonde’, denkt de lezer.
Als manager risicobeheersing bij Interpolis weet ik dat de directe schade van
zo’n brand het echte probleem niet is. Die schade wordt meestal door een
verzekeraar betaald en is bovendien peanuts in vergelijking met de echte
kosten: het bedrijf ligt weken of maanden stil en loopt ook nog eens forse
imagoschade op.
Bij Interpolis proberen we die periode daarom altijd zo kort mogelijk te
houden. Pas nog hebben we bijvoorbeeld onmiddellijk mobiele kantoorunits
neergezet om te zorgen dat de tent weer kon gaan draaien.
Zie ook het filmpje hieronder: na een alles verwoestende brand kon bedrijf
Axitraxi met hulp van Interpolis binnen twee weken weer aan de slag.
Wat voor bedrijven geldt, geldt ook voor zelfstandigen. Iedere zzp’er weet wat
een ramp het is als zijn computer onverwacht kapot gaat. Niet vanwege die
paar honderd euro aan reparatiekosten, maar omdat hij niet kan werken,
deadlines mist, klanten teleurgesteld raken. En het geldt nog sterker in het
groot. Neem het sauna-hotelcomplex Thermen Bussloo waar op de donderdag voor
Pasen een grote brand uitbrak. 150 hotelgasten moesten per direct worden
overgeboekt naar andere hotels. Wekenlang kon het hotel daarna geen gasten
meer ontvangen.
Shoppen bij de concurrent
De ervaring leert dat ongeveer 40 procent van de bedrijven al in het eerste
jaar na een grote calamiteit failliet gaat. Binnen twee jaar na de ramp is
zelfs ruim 60 procent failliet. En dat terwijl die bedrijven meestal al hun
schade vergoed kregen, naast de directe schade ook de bedrijfsschade
(omzetverlies) via hun bedrijfsschadeverzekering.
Dat het uiteindelijk toch misgaat na een ramp komt onder meer doordat klanten
in de tijd dat het bedrijf dicht is, gaan shoppen bij de concurrent. Die
klanten komen echt niet allemaal terug zodra het getroffen bedrijf weer open
is. Ook imagoschade speelt vaak een belangrijke rol.
Draaiboek klaar hebben
Hoe doen ze dat, de bedrijven die een calamiteit wél overleven? Mijn ervaring
is dat ze meestal studie hebben gedaan naar wat er allemaal mis kan gaan en
op basis daarvan een goed draaiboek hebben klaarliggen. Ze weten precies wat
ze bij een ramp allemaal gaan doen. Zo zorgen ze dat de productie nauwelijks
stilvalt en de goede naam overeind blijft. Interpolis helpt bedrijven hier overigens graag bij.
Consequent doorvragen
Maar ik merk dat de meeste bedrijven helaas een blinde vlek hebben voor wat er
mis kan gaan. Ze hebben het te druk om er uitgebreid bij stil te staan. De
bedrijfscontinuïteit is voor hen een vanzelfsprekendheid. Wat in zo’n geval
nodig is, is iemand die consequent doorvraagt. En niet alleen aan de
directie, maar ook het personeel op de werkvloer: Wat als dit? Wat als dat?
Wil je weten hoe je dat aanpakt, kijk dan eens op de white paper van Interpolis daarover.
Risico-inventarisatie
Met de juiste mix van de volgende handelingen brengt u de risico’s binnen het bedrijf in kaart. Interpolis kan daarbij helpen.
– Interviews met verschillende personen in de organisatie.
– Uitgebreide rondgangen op de locaties.
– Brainstormsessies met een afvaardiging van alle afdelingen.
– Specifieke brainstormsessies.
– Onderzoek naar (inter)nationale wet- en regelgeving.
– Audits bij toeleveranciers.
– Het gebruik van checklists.
– Analyse van eerdere incidenten bij de organisatie.
– Analyse van incidenten binnen de branche.
Uit: white paper Grip op uw bedrijfscontinuïteit, Interpolis
Arjan Hendriksen is manager risicobeheersing van Interpolis. In een reeks
bijdragen laat hij bedrijven zien hoe ze doordacht kunnen omgaan met
risico’s. Interpolis is partnerexpert van Z24.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl