- De Arbeidsinspectie maakt zich op om boetes uit te delen aan zes bagagebedrijven op Schiphol.
- De bedrijven zouden niet voldoen aan de eis om direct hulpmiddelen ter beschikking te stellen aan het personeel.
- Op de langere termijn zouden tilrobots het werk van bagagemedewerkers moeten verlichten.
- Lees ook: Plicht voor bijmengen duurzame kerosine afgezwakt voor luchtvaart
Zes bagageafhandelingsbedrijven op Schiphol krijgen een boete van de Arbeidsinspectie als zij niet voldoen aan de eisen om het personeel te ontlasten.
De inspectie stelde de bedrijven een last onder dwangsom in het vooruitzicht. Als zij niets doen gaat die dwangsom over vijftien dagen in. De boetes verschillen per bedrijf, de hoogste is 65.000 euro per maand.
Afgelopen maart eiste de Arbeidsinspectie dat de bagagebedrijven per direct gebruik moesten maken van hulpmiddelen zoals vacuümheffers en mechanische tilhulpen om het personeel te ontlasten. Eind april vond opnieuw een inspectie plaats: “De inspecteurs hebben geconstateerd dat de hulpmiddelen om bagage te tillen niet aanwezig waren en als de hulpmiddelen wel aanwezig waren deze niet gebruikt werden. Deze fysieke belasting levert een gevaar op voor de gezondheid en veiligheid van de medewerkers”, aldus de Arbeidsinspectie.
Schiphol test tilrobot
Begin deze week meldde Schiphol dat er een test is gestart met een nieuwe robot die in de bagagehal koffers kan tillen en daarmee het werk voor het personeel kan verlichten. Ook wordt een robot getest die koffers opzij kan schuiven naar de bagageband. De luchthaven kondigt aan nog een aantal andere tilhulpen en volledig geautomatiseerde systemen te willen testen.
De Arbeidsinspectie heeft eerder dit jaar geëist ook het afhandelen van bagage binnen twee jaar volledig geautomatiseerd of gemechaniseerd zou worden. Schiphol stelde in reactie daarop dat doel ambitieus was, maar zei wel "alles in het werk te zullen stellen" om de bagageafhandeling "zo snel mogelijk" te automatiseren. De tests van nu zijn daarvan een teken.
De tilrobot wordt getest in samenwerking met afhandelaar Aviapartner. De robot werd oorspronkelijk gebruikt in andere bedrijven zoals bakkerijen, maar doorontwikkeld voor gebruik op een vliegveld. Schiphol verwacht dat die minimaal 80 procent van de koffers kan optillen, maar mikt op 90 procent.
De robot die koffers opzij kan helpen schuiven, wordt momenteel bij KLM getest. Die is bedoeld om tussen de bagageband van vliegtuigen en de bagagecontainer te worden geschoven. Daardoor hoeft er minder getild te worden. Op die plek was bovendien nog geen hulpmiddel beschikbaar.