Luchtvaarders uit het Midden-Oosten waren vorig jaar goed voor een
gezamenlijke winst van 1,6 miljard dollar, bij een omzet van 25,3 miljard
dollar. Naar verwachting zullen deze cijfers over 2008 lager uitvallen, maar
lang niet zo laag als bij andere carriers in Azië en de Verenigde Staten,
meldt flightglobal.com.
"We denken dat de huidige malaise de luchtvaart in deze regio niet
zo erg zal schaden als elders", aldus secretaris-generaal Abdul Teffaha
van Arab Air Carriers Organization, het samenwerkingsverband van Arabische
luchtvaartmaatschappijen.
Teffaha wijst er op dat Arabische luchtvaartmaatschappijen in het huidige
marktklimaat, veel voordelen hebben ten opzichte van westerse
branchegenoten. Zo is er in het Midden-Oosten sprake van lagere
arbeidskosten -zonder dat vakbonden bestaan-, een relatief jonge vloot, een
sterke lokale vraag en netwerken die gericht zijn op Azië en het
Midden-Oosten.
Vanwege de jonge vloot zijn de onderhoudskosten bij deze maatschappijen
zeer laag. Zo hebben de kisten van Emirates gemiddeld een leeftijd van ruim
5,5 jaar oud. De rest van de luchtvaartbranche vliegt met toestellen die
gemiddeld drie keer zo oud zijn.
Volgens Andrew Light, analist bij Citi, is een ander voordeel van de Arabische
maatschappijen, dat de economie van deze landen om de olieprijs draait. "De
gezondheid van de economieën in de golfstaatjes is grotendeels afhankelijk
van de olieprijs."
Omdat in het Midden-Oosten genoeg oliegeld in omloop is, kampen
luchtvaartmaatschappijen als Air Arabia en Emirates niet met een gebrek aan
financieringen. De verschillende belangen die gemoeid zijn met deze
carriers, zorgen ervoor dat banken bereid zijn hun knip open te trekken.
Senior partner bij financieel adviesbureau Oliver Wyman, Blair Pomeroy zegt: "De
oliegestuurde economieen exploderen bijna vanwege de hoge olieprijs.
Daarnaast profiteren de landen in het Midden-Oosten van hun geografische
positie. De maatschappijen vliegen vanaf een belangrijk centraal punt en
kunnen vanaf daar een hoop passagiers bedienen. Dit voordeel vangt een deel
van de zwakte op, waarmee luchtvaarders vandaag de dag mee kampen.
Natuurlijk hebben ook deze landen geleden onder de kredietcrisis, ze zijn
hiervoor niet immuun, maar ze doen het in tegenstelling tot hun westerse
rivalen prima."
De luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten - en dan voornamelijk die
uit de kleinere golfstaatjes - blijven agressief in hun advertentiecampagnes
en richten zich op toenemende capaciteit ondanks de hogere olieprijs.
"Onze capaciteit neemt toe, ook de winst- en omzetverwachting hebben we
opwaarts moeten bijstellen. Er is geen sprake van een neerwaarts effect",
aldus Maurice Flanagan, vice-voorzitter van Emirates Airlines.
Die carrier haalt 36 procent van de omzet uit Europa en de Verenigde
Staten. De rest wordt grotendeels in Azië en Afrika gerealiseerd. De
maatschappij merkte vorig jaar een toenemende vraag vanuit steden als Seoul,
Jakarta, Singapore, New York, Perth en Manchester. Emirates besloot daarop
de capaciteit op die routes te vergroten door dezelfde frequentie te
hanteren, maar met grotere toestellen.
Eihad-directeur James Hogan, vraagt zijn team elke dag naar signalen die
wijzen op een dalende omzet. "Maar daar is dus blijkbaar geen sprake
van. Etihad profiteert net als de rest van het Midden-Oosten van de gunstige
regionale economische ontwikkelingen."
Terwijl westerse luchtvaartmaatschappijen orders bij
vliegtuigfabrikanten moeten afzeggen, medewerkers ontslaan en zelfs vluchten
schrappen, stijgt de laadfactor bij de oosterse carriers. Zij melden ook een
sterkere vraag naar business- en first class-plaatsen.
De maatschappijen uit het Midden-Oosten zijn dan ook zeer goede klanten voor
vliegtuigbouwers Airbus en Boeing. Tijdens de Farnborough Air Show dit jaar
werd duidelijk dat die carriers verantwoordelijk waren voor het grootste
deel van het aantal orders van nieuwe vliegtuigen. Etihad Airways bestelde
het grootste aantal toestellen.
Van alle luchtvaartmaatschappijen aangesloten bij de Arab Air Carriers
Organization, waren er ongeveer zes niet winstgevend in 2007. Het betrof
onder meer Kuwait Airways en Gulf Air, bedrijven die vorig jaar middenin een
reorganisatie zaten.
De best presterende carriers in de regio zijn vooralsnog Emirates en
Air Arabia. "Maar de winst zal dit jaar wel iets minder zijn",
aldus Teffaha, van de Arab Air Carriers Organization. Ook kleinere
maatschappijen in het Midden-Oosten zullen volgens hem nog wel breakeven
draaien.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl