Apple staat bekend om zijn extreem gesloten houding, als het gaat om de communicatie over nieuwe producten. Volgens hoofdontwerper Jony Ive is dat volstrekt logisch.

Maandag sprak Ive, de ontwerper achter legendarische producten zoals de iPhone en de iPad, bij een congres in San Francisco. Hij werd daar geïnterviewd door een andere stijlicoon: hoofdredacteur Anna Wintour van de Amerikaanse editie van Vogue, een van de machtigste figuren in de modewereld.

Wintour vroeg waarom Apple een cultuur van geheimzinnigheid koestert: “Het zou bizar zijn als we dat niet deden”, aldus Ive. “Ik ken niet veel creatieve geesten die graag vertellen waar ze mee bezig zijn, als ze nog maar halverwege een project zijn.”

Waarop Wintour repliceerde: “Echt? Ik ken een hoop mensen die daar anders mee omgaan.”

Apple houdt details van nieuwe producten het liefst zo lang mogelijk geheim. De maker van de iPhone en de iPad maakt gebruik van voormalige agenten van de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA om lekken via werknemers van Apple te voorkomen.

Apple's aanpak is door andere techbedrijven gekopieerd, met wisselend succes.

Ive stelde maandag dat de nadruk op vertrouwelijkheid nodig is om zo min mogelijk last te hebben van 'ruis' tijdens het ontwerpproces. "Ik ken veel pr-afdelingen die graag willen vertellen over lopende projecten. Voor mij is het belangrijk om te zorgen dat er geen verwarring ontstaat, omdat je soms moet terugkomen op dingen waar je mee bezig bent."

Volgens de topontwerper van Apple gaat het steeds vaker om complexe toepassingen bij Apple: "Dan voelt het gewoon raar als je met iedereen deelt waar je mee bezig bent."

LEES OOK: Op deze mysterieuze website moet je 99 cent betalen om te zien wie er nog meer 99 cent heeft betaald