De verkoop van iPads loopt terug. Maker Apple probeert het tij te keren op vrij onbekend terrein voor de techgigant: de zakelijke klant.
Kelly Barker heeft een huidverzorgingsbedrijf, met vier man in dienst. Vorige maand liep ze even langs bij een Apple-store in Dallas, met een vraag over een Mac laptop voor haar bedrijf. Een medewerker nodigde haar uit voor een workshop waar drie softwarebedrijven aan andere kleine ondernemers software presenteerden. Het eindigde ermee dat Barker overstapte op nieuwe boekhoudsoftware, die draait op iPads en iPhones. Tot haar verbazing was techgigant Apple “oprecht geïnteresseerd in mijn bedrijf”, vertelt ze aan de Wall Street Journal. “Ze wilden me echt helpen groeien.”
Samenwerken met app-makers
Het is een beetje pionieren voor Apple: de zakelijke markt. Nu consumenten steeds minder belangstelling hebben voor iPads, kan de werkvloer wel eens de levensduur van het product verlengen. Apple volgt een opmerkelijke strategie om zijn producten aan de markt te brengen bij bedrijven. Het is een samenwerkingsverband aangegaan met meer dan veertig, vaak redelijk onbekende, softwarebedrijven, die apps maken om de iPad aantrekkelijker te maken voor gebruik op het werk. Apple moet opboksen tegen grote namen (Microsoft, Google, Samsung), maar zet in op zijn niche: gebruiksgemak van mobieltjes.
Apple zou Apple niet zijn als het programma niet met de nodige geheimzinnigheid is omgeven. Niet alle deelnemers zijn van alle details op de hoogte. Apple nodigt vertegenwoordigers van app-ontwikkelaars uit om Apple-medewerkers te trainen, en evalueert omgekeerd de apps van partners, met voorstellen voor verbetering. Ook worden app-makers aangemoedigd met elkaar samen te werken. Dat kan gaan van apps voor boekhouding, tot personeelsroosters, tot digitale kassa’s.
Branchegerichte bundels
De verkoop van iPad gaat al zes kwartalen naar beneden. De afgelopen negen maanden daalden de inkomsten uit iPads met 24 procent, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De zakelijke markt biedt een lichtpuntje: naar verwachting van analisten zijn in 2018 twintig procent van alle tablets in zakelijk eigendom, tegen 12 procent in 2014. Op de langere termijn wil Apple bundels van apps gaan verkopen die zijn toegesneden op industrietakken of bedrijfssectoren. Onduidelijk is nog hoe Apple de winst wil verdelen met de ontwikkelaars van de apps.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl