Apple wil zich met een exclusief horloge meten met de makers van luxe goederen als Rolex en Louis Vuitton. Maar het bedrijf heeft tot nu toe geen overtuigende argumenten gegeven waarom consumenten een Apple Watch moeten kopen.
Als het nog niet zo was, dan is Apple sinds maandag de status van gadgetmaker definitief ontstegen. Met de Apple Watch, waar topman Tim Cook de prijzen van bekendmaakte, brengt het bedrijf niet zomaar een slim horloge op de markt waarmee je kunt bellen, betalen en sporten. Nee, het is een mode-accessoire dat aan te passen is aan de smaak van de koper.
Of je nu een roestvrijstalen horloge wilt met een leren bandje (818 euro), of meer van goud houdt met een schakelarmband (15.999 euro), je kunt je eigen favoriet samenstellen door één van de achttien bandjes te combineren met de horlogekast naar keuze.
Net zo goed als Rolex?
Dat Apple de fashionkant op zou gaan, bleek al uit het lijst van topnamen uit de modewereld die het bedrijf de afgelopen jaren heeft aangetrokken. Onder meer de CEO van Burberry en de hoogste baas van Yves St Laurent kwamen het Apple-team versterken.
Met de gouden Apple Watch zet Apple zich naast Rolex, Hublot en andere vermaarde Zwitserse horlogemakers. Of althans, dat wil het graag. Want waar een Rolex tientallen jaren meegaat en vaak een familie-erfstuk is, valt het te bezien of de huidige Apple Watch over vijftig jaar nog te gebruiken is. De elektronica in de polsgadget is waarschijnlijk over enkele jaren achterhaald, terwijl het raderwerk in precisie-uurwerken al decennialang zijn waarde heeft bewezen.
Succes van dure iPhone
Desalniettemin zal ook dit product van Apple, ondanks de hoge prijs en vraagtekens rond de duurzaamheid, ongetwijfeld gretig aftrek vinden. Als het megasucces van de grotere iPhones een betrouwbare indicator is, tenminste.
Er gingen bijna 75 miljoen Apple-telefoons over de toonbank in de laatste drie maanden van vorig jaar, 50 procent meer dan een jaar eerder. De groei is indrukwekkend in een afkoelende smartphonemarkt, waar de concurrentie van Samsung, LG en enkele Chinese spelers moordend is.
De race naar de bodem is ingezet; tegenwoordig koop je voor 100 tot 200 euro een prima smartphone die in principe alles kan wat een iPhone doet. En toch is de vraag naar de Apple-telefoons van meer dan 700 euro groter dan ooit.
Veblen-goed
Een verklaring hiervoor is dat Apple-producten zich niet gedragen als een normaal economisch goed, waarvoor de vraag toeneemt naarmate de prijs daalt. De iPhone gedraagt zich als een Veblen-goed, vernoemd naar de Amerikaanse econoom Thorstein Veblen. Hij stelde dat er goederen zijn die gewilder worden als de prijs stijgt.
Denk bijvoorbeeld aan juwelen. Deze zijn door hun hoge prijs exclusief, waardoor hun bezit als statusverhogend wordt beschouwd. Bij een eventuele prijsverlaging zal voor sommige vragers het exclusieve karakter verloren gaan en neemt de vraag af, terwijl er door de toch nog hoge prijs geen nieuwe vragers bijkomen.
Apple hoopt dat zijn smartwatch ook in dit straatje past. De hoge prijs is dan geen belemmering, maar verhoogt juist de exclusiviteit.
Beurswaarde van 1 biljoen dollar
Met een nieuw succesnummer zou Apple het eerste bedrijf kunnen worden dat meer dan 1.000 miljard dollar waard is op de beurs. De iPod, iPhone, iPad en Mac-computers hebben Apple naar een marktwaarde van 740 miljard dollar gestuwd. Met de Apple Watch, het eerste echt nieuwe product sinds de iPad in 2010, ligt de weg naar de 1 biljoen (= 1.000 miljard) open, denken sommige analisten.
Dat staat of valt met hoe lang de rijen in april zullen zijn voor de Apple-winkels. Willen consumenten ook een Apple-product om hun pols? Wat dat betreft is er een prangende vraag die Tim Cook nog niet naar tevredenheid heeft beantwoord: waarom zou je de Apple Watch kopen?
Bij de iPhone is de noodzaak duidelijk: het is een telefoon, iPod en een internetapparaat in één, zoals Apple-oprichter Steve Jobs uitlegde tijdens zijn legendarische presentatie in 2007. De iPad vulde drie jaar later het gat op tussen de telefoon en laptop. Maar wat voegt de Apple Watch toe?
Afgaande op de presentatie van maandag kan het horloge zo'n beetje alles wat de iPhone kan, maar dan zonder dat je de telefoon uit je broekzak hoeft te halen. Een telefoontje aannemen, een bericht lezen, betalen met Apple Pay of inchecken voor een vlucht: het kan vanaf je pols. Zijn consumenten bereid diep in de buidel te tasten voor dat kleine beetje extra gemak? De Apple Watch is immers een accessoire voor de iPhone, die in veel gevallen meer kost dan de iPhone zelf.
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl