- Apple brengt waarschijnlijk in 2022 zijn eerste headset op de markt.
- De headset zal naast virtual reality ook gebruikmaken van augmented reality en in eerste instantie nog behoorlijk duur zijn.
- Mogelijk gaan volgende generaties van de VR/AR-headset rond 2030 de iPhone vervangen.
Het eerste grote nieuwe product van Apple sinds de Apple Watch zal een dure headset zijn die naast virtual reality ook gebruikmaakt van augmented reality. Dat meldt financieel persbureau Bloomberg.
De headset komt naar verwachting in 2022 op de markt en zal de concurrentie aan gaan met de Oculus Quest van Facebook en de PlayStation VR van Sony.
Apple doet de afgelopen jaren volop onderzoek naar VR- en AR-apparaten en software. In 2020 heeft het techbedrijf LiDAR-sensoren toegevoegd aan de iPhone 12 Pro, waardoor de smartphone beter augmented reality-taken kan uitvoeren.
De headset zal de weg vrijmaken voor steeds dunnere en slimmere VR/AR-brillen die uiteindelijk binnen een jaar of tien de iPhone kunnen vervangen, schreef The Information vorig jaar al.
De eerste headset van Apple zal vooral een VR-apparaat zijn dat een "allesomvattende digitale 3D-omgeving" toont waarin gebruikers van alles kunnen doen, van games tot video's bekijken of simpelweg chatten. Volgens Bloomberg zullen de AR-mogelijkheden in de eerste versie nog beperkt zijn, maar blijft Apple volop werken aan het verder ontwikkelen van de technologie.
De headset zal op een batterij draaien op ongeveer dezelfde manier als de Oculus Quest van Facebook en heeft geen gaming console nodig zoals de VR-headset van Playstation. Maar het product van Apple zal hoogstwaarschijnlijk een stuk duurder zijn dan dat van de concurrenten.
De Apple-headset zal voorlopig geen massaproduct worden
Volgens Bloomberg zal Apple op veel verkooppunten mogelijk niet meer dan één headset per dag gaan verkopen. Daarmee zal het in eerste instantie vooral een nicheproduct zijn, zoals de Mac Pro die minimaal 6.000 dollar kost.
De VR-headset met zijn behoorlijk nieuwe en nog lang niet uitontwikkelde technologie is in die zin een behoorlijke gok voor Apple en moet de weg naar de mainstream-consument nog gaan vinden.
Apple lijkt de slimme bril vooral als prototype in de markt te willen zetten. Uiteindelijk moet dat leiden tot een volwaardige AR-bril, die een veel groter publiek bereikt.
Deze hindernissen moet de headset nog nemen
Hardwarebedrijven op het gebied van virtual reality en augmented reality streven ernaar om hun producten zoveel mogelijk op een gewone bril te laten lijken, maar vooralsnog is niemand daarin geslaagd.
Ook zijn er twijfels of genoeg mensen een dergelijk product gaan kopen. De Google Glass kwam in 2013 op de markt en bleek twee jaar later definitief mislukt. Hoewel het vooralsnog een moeilijke markt is, zijn de eerste verkoopcijfers van de Oculus Quest 2 van Facebook beter dan verwacht.
Een ander belangrijk element om mensen te overtuigen is de speciale content die op de VR-bril te zien is. Bedrijven als Facebook en Valve hebben vele miljoenen besteed aan het ontwikkelen van VR-ervaringen.
Apple-topman Tim Cook lijkt echt te geloven in augmented reality en staat de afgelopen jaren sowieso open voor nieuwe productcategorieën.
Naast de nieuwe Apple Watch-modellen en de kwalitatief zeer hoogwaardige koptelefoons is Apple naar verluidt ook al sinds 2015 bezig met het ontwikkelen van een zelfrijdende elektrische auto. Het project met als codenaam 'Project Titan' heeft met meerdere vertraging te kampen gehad en zal pas op z'n vroegst over vijf jaar een concreet product opleveren.
Behalve het overtuigen van het publiek moet de nieuwe VR/AR-bril ook nog een belangrijk technisch probleem zien te overwinnen. Door de krachtige chips, de hogeresolutieschermen en koeling om oververhitting te voorkomen dreigt de headset te zwaar te worden. Volgens Bloomberg zijn er zorgen om mogelijke nekproblemen bij veelvuldig gebruik.