Apple verlaagt vanaf nu de prijzen van apps in de App Store. Het duurt enkele dagen voordat het proces voltooid is.
De verlaging komt volgens Apple door veranderingen in belastingstelsels waardoor de prijzen aangepast dienen te worden.
Het is voor het eerst sinds 2017 dat Apple prijzen in de App Store naar beneden bijstelt.
Apple staat niet bekend om het verlagen van prijzen. Je zou eerder het tegenovergestelde van de techgigant verwachten. Toch laat het bedrijf weten dat het in veel landen de prijzen voor apps in de App Store gaat verlagen. Ook Nederlanders kunnen profiteren van de prijsdaling.
De hele prijsstructuur van het aanbod gaat op de schop. Apple publiceerde hiervoor een complete lijst met nieuwe prijzen. Het gaat hier voornamelijk om kleine prijsdalingen van 1,09 euro naar 0,99 euro, 2,29 euro naar 1,99 euro, 3,49 euro naar 2,99 enzovoort.
De aanpassing geldt ook voor abonnementen, maar wordt daar niet automatisch doorgevoerd. Als je een abonnement in een app hebt afgesloten, blijft de prijs hetzelfde als hij automatisch verlengd wordt. Je kunt dit omzeilen door je abonnement op te zeggen en weer te activeren voor de nieuwe, lagere prijs.
Het kan zijn dat je nu nog oude prijzen in de App Store ziet staan. Dat komt doordat Apple een paar dagen nodig heeft om alle prijzen van de miljoenen aangeboden apps aan te passen.
De prijsverlaging was nodig
Volgens Apple houdt het altijd de waarde van valuta's en belastingstelsels van landen in de gaten en grijpt het in als het nodig is. Dat blijkt nu het geval. Voor Europa, Amerika en het Verenigd Koninkrijk pakt dat goed uit, maar voor landen zoals Georgië en Tajikistan is het ongunstig. Daar gaat de belasting op apps met 18 procent omhoog, wat dus doorberekend wordt in de consumentenprijs.
De laatste aanpassing van de prijzen was in 2017. Toen gingen ze omhoog.
App-ontwikkelaars moeten met heel veel dingen rekeningen houden als ze hun programma in Apple's App Store willen aanbieden. Een daarvan is de prijsstructuur. Het bedrijf uit Cupertino geeft ontwikkelaars namelijk niet de vrije hand in het bepalen van de prijs, het laat ze kiezen uit een van de 87 vooraf bepaalde bedragen.
Overigens is er onder de ontwikkelaars geen reden tot paniek. Het bedrag dat zij krijgen per verkochte app blijft hetzelfde als voor de prijsverlaging.
Apple verdient 30 procent aan elke verkochte app
Waar de ontwikkelaars zich wel druk om maken is het deel van de verkoop dat naar Apple gaat. Apple-CEO en Tim Cook en de zijnen steken 30 procent van elke verkoop of elk abonnement in eigen zak.
Dat hebben ze naar eigen zeggen verdiend omdat ze de App Store runnen en elke app voor toelating grondig checken op onder meer duplicaten en privacy gerelateerde problemen.
Maar die 30 procent staat op losse schroeven. In Amerika heeft game-uitgever Epic een rechtszaak tegen Apple aangespannen omdat het vindt dat Apple te veel commissie per verkoop opeist. Zeker als het gaat om verkopen binnen de game Fortnite, die de uitgever via de App Store aanbiedt.
Apple beweert het tegendeel en zegt dat 30 procent meer dan redelijk is omdat ze een heel ecosysteem aan Apple-producten door de App Store bereikbaar maken en daarbij ook alle veiligheid van de aangeboden apps garandeert.
Beide partijen hebben hun zegje inmiddels gedaan, een uitspraak wordt later dit jaar verwacht.
Lees meer over Apple:
- Elon Musk haalt uit naar Apple en zegt dat Tesla nooit een 'walled garden' zal creëren om concurrenten te benadelen
- Apple is niet langer de op een na grootste smartphoneverkoper. Xiaomi neemt de tweede plek in, Samsung blijft nummer 1
- De iPhone 13 komt eraan, maar wat gaat Apple verbeteren? Dit is wat we weten